سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اثر جان لوگان در دستان ناصر حسینی مهر

روایتی آزاد از نمایشنامه "سرخ" از طرف گروه تئاتر 6 ارائه خواهد شد.

ناصر حسینی مهر کارگردان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در مورد نمایش جدیدش گفت: نمایشنامه "سرخ" اثر جان لوگان که در همین سال های اخیر نوشته شده و قصه زندگی نقاش به نام قرن بیستم، مارک روتکوست و فهیمه زاهدی آن را از زبان انگلیس به فارسی برگردانده گروه تئاتر6 در آینده نزدیک یک روایت آزاد اجرایی از آن ارائه خواهد کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: دلایل متعددی در انتخاب نمایشنامه برای کارگردان مطرح است بخشی آگاهانه وبخشی از ناخودآگاه به صورت ارتباط حسی با اثر است مجموعه شناخت و نگاه کارگردان به جامعه خودش و پیغامی که توسط یک اثر باید منتقل شود راز انتخاب یک کارگردان است.
وی افزود: این بار به زندگی هنرمندان جامعه دست می بریم در واقع مقایسه آشفته بازار دنیای هنرمندان داخلی و خارجی و تفاوت نگاه آن ها و وجود برخی دلایل دیگر، بی ربط ندانستم که نمایشنامه "سرخ" را به مرحله اجرا ببریم.
وی تصریح کرد: اگر در حوزه نقاشی به صورت عملی دستی نداشتم، هرگز به طرف اجرای این متن نمی‌رفتم ضمن واحدهای نقاشی که در فرانسه گذراندم و نمایشگاه هایی که در آلمان به صورت فردی و دسته جمعی برپا کردم و از دوران کودکی و نوجوانی نقاشی با من عجین بوده است .
وی افزود: نقاشی در بازی بخصوص در کارگردانی کمک شایانی به من کرده و گواه این موضوع تماشاچیانی هستند که اهمیت و کاربرد نور و رنگ را در طراحی صحنه نمایش های من دیده اند.
حسینی مهر مترجم و سرپرست گروه تئاتر6 در مورد دراماتورژه کردن نمایشنامه "سرخ" بیان کرد: مایلم که متن را به اشکال بصری و بخشی از دیالوگ ها را به تصویر تبدیل کنم که این روش من است و قطعاً متن دراماتورژه خواهد شد.
وی در مورد اعلام اسامی بازیگران "سرخ" اظهار داشت: زمانی که در مورد بازیگران به قطعیت رسیدم حتما اعلام می‌کنم البته از آن جایی که تعداد بازیگران دو نفر است یعنی مارک روتکو و شاگردش، که جوانی 20 ساله است برای انتخاب به دردسر چندانی دچار نمی شوم.
حسینی مهر در مورد شباهت ها و تفاوت های نمایش "سرخ" با نمایش "ویتسک" بیان کرد: ويتسک از طبقه پایین جامعه و مارک روتکو از طبقه خاص و یک هنرمند فرهیخته قرن بیستم است و دغدغه های متفاوتی با ويتسک دارد پس "سرخ" هیچگونه شباهتی با "ویتسک" ندارد.
مترجم کتاب "تئاتر جزیره کوچک آزادی" درباره انتخاب سالن اجرا برای "سرخ" اضافه کرد: تئاتر شهر برای این اجرا و شکل اجرایی و طراحی صحنه من مطلقا مناسب نیست و به دو سالن مولوی و ایرانشهر فکر می‌کنم که در روزهای آینده تکلیفش مشخص می شود.
حسینی مهر با اشاره به وجود خشونت و بی اخلاقی در نمایش "سرخ" به دلیل نزدیکی دوران زندگی روتکو به جنگ جهانی دوم گفت: روتکوی روس تبار شاهد دو جنگ جهانی بوده و در روسیه خانواده اش مورد آزار و اذیت قرار گرفت در آن زمان خانواده وی به ‌آمریکا مهاجرت می کنند و او دور از جنگ در دانشگاه ادامه تحصیل می دهد در مي سال 1950 مدیریت رستوران چهار فصل که متعلق به سرمایه داران آمریکایی است به وی پیشنهاد همکاری می دهد و اتفاقات پس از این پیشنهاد در زندگی وی نقش بسزایی را بازی می کند.
این کارگردان افزود: روتکو تحت تاثیر روانشناسی یونگ در مقابل مشکلات زندگی به درون خویشتن خویش پناه می برد و فلسفه نیچه در آثار او به وضوح دیده می شود پس  خشونت و بی اخلاقی جنگ در "سرخ" به صورت مستقیم دیده نخواهد شد.
حسینی مهر در آخر خاطرنشان کرد: بازیگرانی که در نقاشی، خصوصا در نقاشی مدرن دستی دارند به من اطلاع بدهند تا بتوانم از وجودشان برای عبور از مرحله انتخاب بازیگر به بهترین شکل ممکن استفاده کنم./ص
برچسب ها: ادبیات ، تئاتر ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.