سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت شیمی تکس آریا خبر داد:

راه‌اندازی فاز دوم تولید"MEK"( متیل. اتیل. کتون) در ابتدای سال جاري

برای نخستین‌بار در ایران محصول"MEK" ( متیل. اتیل. کتون) با ظرفیت پنج هزار تن در سال تولید می‌شود بطوریکه فاز دوم آن نیز در ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد.

ابراهیم موزرمی مدیرعامل شرکت شیمی تکس آریا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: محصول متیل. اتیل. کتون برای اولین بار در چند ماه گذشته در ایران به صورت آزمایشی توسط این شرکت تولید شد؛ در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می شود که میزان تولیدات متیل اتیل کتون تا سال ۹۲ به ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خواهد رسید.

ابراهیم موزرمی افزود: برای ساخت واحد تولید متیل. اتیل. کتون ۴۴۰ میلیارد ریال و معادل با ۱۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تولید متیل. اتیل. کتون به صورت آزمایشی صورت می‌گیرد، گفت: نیاز کشور به این ماده در حال حاضر سالانه ۵ تا ۶ هزار تن است که در فاز اول پروژه این نیاز تامین شده است و در صورت قطع واردات این محصول شاهد عدم خروج هشت میلیون دلار در سال از کشور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شیمی‌تکس آریا با بیان این‌که تولید متیل.اتیل. کتون از نیمه دوم آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: تا پایان سال گذشته تولید این محصول از آزمایشی به تجاری رسيد و ما در حال حاضر می‌توانیم تولید آزمایشی را تا یکماه با ظرفیت کامل در انبار ذخیره کنیم؛ مخزن ذخیره این محصول تا ۵۰۰ تن است اما با توجه به تحریم‌ها برای فروش متیل. اتیل. کتون تحت فشار هستیم.

وی با بیان این‌که بیشترین خریداران متیل. اتیل. کتون تولید‌کنندگان روغن موتور و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده رنگ هستند، به صادرات این محصول در آینده اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر با شرکت‌هایی از ترکیه وارد مذاکره شدیم، اما به خاطر تنظیم بازار و بازار بورس ابتدا باید نیاز بازار را تامین کنیم.

مورزمی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز کار فاز دوم پروژه از ابتدای امسال گفت: می‌توانیم ظرف یکسال و نیم طرح را به نتیجه برسانیم. کلید فاز دوم را با ظرفیت ۱۵ هزار تن در سال می‌زنیم و می‌توانیم حتی صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در واحد تولید متیل. اتیل. کتون گفت: نیاز به تسهیلات ارزی داریم و باید از تسهیلات جاهایی مثل صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، بنابراین در حال حاضر در حال گفتگو با صندوق توسعه ملی هستیم.

موزرمی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم امسال از ۷۰ درصد ظرفیت اسمی استفاده کنیم، درجه خلوص متیل. اتیل. کتون تولیدی را بین ۹۸.۵ تا ۹۹.۵ درصد خواند و گفت: درجه‌ خلوص متیل. اتیل. کتون وارداتی که از یک شرکت تایوانی تهیه می‌شد، ۹۷ درصد است.

موزرمی با اشاره به چرایی استراتژیک‌بودن محصول متیل.اتیل.کتون گفت: این محصول تاکنون وارد می‌شد و شرکت شیمی‌تکس آمریکا تنها تولید‌کننده متیل. اتیل. کتون در خاورمیانه است، بنابراین این محصول جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود. اگر شرکت‌های تولید‌کننده روغن موتور و تولید‌کننده رزین این ماده را به کار نبرند، فرآیندشان ناقص خواهد بود.

موزرمی با اشاره به این‌که تولید متیل. اتیل. کتون در برخی از کشور‌های اروپای غربی به خاطر مسائل زیست‌محیطی تعطیل شده، گفت: با تعطیل‌شدن این واحد‌های تولیدی محصول جنبی دیگر برای تولید متیل. اتیل. کتون در آن کشور‌ها نیست، بنابراین می‌توان دید که جغرافیای متیل. اتیل. کتون خاص شده و در حال حاضر سه نوع تکنولوژی برای تولید متیل. اتیل. کتون است که یک نوع تکنولوژی در کشور هند، یک نوع در کشور چین و یک نوع در ژاپن، آلمان و آمریکا است.

وی در مورد شیوه تولید این محصول گفت: قدمت تکنولوژی آن ۳۰ ساله است و کشور‌هایی مانند هندوستان از فرآیند اسید برای تولید متیل. اتیل. کتون استفاده می‌کنند. دورنمای کاری خود را به گونه‌ای مشخص کرده‌ایم که محصول جنبی خود را به عنوان خوراک حفظ کند. پالایشگاه آبادان نیز به تامین‌کننده خوراک متیل. اتیل. کتون تبدیل شده است. اکنون برای تولید متیل. اتیل. کتون از اسید استفاده می‌شود اما این واحد قابلیت تغییر خوراک را دارد.

برچسب ها: پتروشیمی ، آریا ، تکس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.