سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

غربالگری برای افراد مبتلا به سرطان که هیچ‌گونه علامتی ندارند، ضروری است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: غربالگری در افراد پرخطری که علائم بیماری سرطان روده را دارند و یا هیچ‌گونه علامتی نداشته باشند مانند افراد بالای ۵۰ سال ضروری است.

محمد آذینی در گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: روش‌های تشخیصی غربالگری سرطان معاینه راست‌‌‌روده، پروکتوسکوپی، کولونوسکوپی و آزمون CEA است.

وی افزود : در معاینه راست‌‌روده پزشک معاینه می‌کند تا وجود هرگونه مورد را بررسی کرده و آن را از نظر آغشته ‌بودن با خون مورد بررسی قرار ‌دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: در روش‌های پروکتوسکوپی و کولونوسکوپی از طریق دستگاه‌های خاصی به‌صورت مستقیم داخل راست‌روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ را مشاهده قرار می‌دهند که از طریق این روش نیمی از سرطان‌ها قابل تشخیص هستند اگرچه ممکن است بیمار احساس فشار کند اما احساس درد نمی‌کند.

آذینی ادامه داد: در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمت‌ها باید بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلول‌های سرطانی مورد بررسی قرار گیرد که این عمل را بیوپسی می‌نامند.

وی خاطرنشان کرد: برای اندازه‌گیری مارکر درون خون هم از آزمون CEA هر چند روشی دقیق نبوده و گاهی بیمار فاقد هر نوع مارکر است، استفاده می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: عود سرطان به معنای برگشت دوباره آن بعد از درمان که ممکن است در روده بزرگ یا سایر قسمت‌های بدن نظیر کبد یا ریه رخ دهد که اگر به‌صورت درگیری تنها یک ناحیه از بدن باشد باید جراحی انجام شود اما در صورت درگیری بیش از یک ناحیه و انتشار سرطان در قسمت‌های مختلف بدن از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی استفاده می‌شود.

آذینی اظهار داشت: به‌طور کلی سه روش درمانی جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد. /ع

برچسب ها: غربالگری ، برای ، افراد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.