سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای نقش سازمانهای اطلاعاتی انگلیس در ترور پاتریس لومومبا

سازمانهای اطلاعاتی انگلیس به ترور پاتریس لومومبا پدر استقلال کنگو متهم شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی آر تی بی اف بلژیک، پاتریس لومومبا اولین رئیس جمهور کنگو در سال 1961 به قتل رسید و پس از آن هرگز راز این جنایت افشا نشد. یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس از دخالت سازمانهای مخفی انگلیس در این قتل خبر داده است.

پاتریس لومومبا شش ماه پس از آنکه در کنگو به عنوان اولین رئیس جمهور کشور مستقل کنگو به قدرت رسید، کشته شد. از بیش از 52 سال پیش شایعات زیادی درباره عوامل این قتل مطرح بوده است. به نظر می رسد کنگویی ها، بلژیکی ها، فرانسویها، آمریکاییها و انگلیسیها همگی به درجات متفاوت در این قتل دست داشته باشند اما هنوز مشخص نیست دقیقا مسئول سازماندهی قتل بوده است.

بر اساس شواهد دیوید لی نماینده مجلس اعیان در انگلیس سازمانده این قتل سازمانهای مخفی انگلیس بوده اند. وی گفته است اعترافهای دافنی پارک مسئول سازمان جاسوسی ام آی 6 در لئوپل ویل به چنین نتیجه ای انجامیده است.

ام آی 6 در حقیقت مسئول این ترور بوده است. به گفته ناظران این ادعا معتبر به نظر می رسد.
ژان اوماسومبو پژوهشگر موسسه آفریقا در موزه سطلنتی آفریقای مرکزی گفت چنین احتمالی وجود دارد زیرا چندین شبکه در ترور لومومبا دخالت داشته اند اما این خبر مسئولیت دیگر گروهها را زیر سئوال نمی برد.

در سال 2001یک کمیسیون تحقیقات پارلمانی بلژیکی، نتیجه گرفته بود بلژیک در قتل پاتریس لومومبا از لحاظ اخلاقی مسئول بوده است. به تازگی در ماه دسامبر گذشته دستگاه قضایی بلژیک از آغاز تحقیقاتی جدید به درخواست اعضای خانواده قربانی خبر داد.

کریستوف مارشان وکیل شاکیان گفت در چنین پرونده هایی زمان به نفع افراد شاکی است زیرا هر چه بیشتر زمان می گذرد تحقیقات عمیقتر می شود و افراد به تدریج به حرف می آیند. این جاسوس انگلیسی اعتراف کرده است که در این قتل دست داشته است.
برچسب ها: لومومبا ، انگلیس ، ترور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.