سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور احمدي نژاد؛

سد مخزني ارداک مورد بهره‌برداري قرار گرفت

با حضور رييس جمهور سد مخزني ارداک در 69 کيلومتري شمال غربي مشهد افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "محمود احمدي‌نژاد" بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جريان سفر به استان خراسان رضوي با حضور در محل احداث سد مخزني ارداک، واقع در 69 کيلومتري شمال غربي مشهد اين سد را افتتاح و مورد بهره بردراي قرار داد.
 
سد مخزني ارداک در محل تلاقي دو شاخه اصلي رودخانه ارداک که از سرشاخه هاي "کشف رود" مي باشد و در فاصله 4 کيلومتري روستاي ارداک با هدف تامين آب کشاورزي و نيز قسمتي از آب شرب شهر مشهد احداث شده است.
 
سد ارداک از نوع خاکي با هسته رسي به ارتفاع 56 متر از بستر رودخانه و 59 متر از پي با طول تاج 410 متر و حجم مخزن 30 ميليون متر مکعب است.
 
عمليات اجرايي اين سد از سال 81 آغاز شده و بعنوان مکمل سد بزرگ دوستي در تامين نياز آبي بخش شرب و صنعت شهر مشهد احداث شده است.
 
ساخمان سد و شبکه آبياري و زهکشي ارداک نيز با هدف مهار، کنترل، ذخيره و تنظيم جريانات دائم و فصلي رودخانه ارداک به منظور تامين نياز آبي مشهد به ميزان 16.6 ميليون متر مکعب، تامين نياز آبي 1 هزار و 671 هکتار از اراضي زراعي روستاهاي حقابه بر پاياب، ايجاد اشتغال پايدار در بخش کشاورزي و صنعت منطقه و توسعه تفرجگاه هاي آبي و امکان ايجاد فرصت سرمايه گذاري بخش خصوصي در گردشگري استان، احداث گرديده است.
 
طول خطوط انتقال آب شبکه آبياري و زهکشي اين سد 18 هزار و 570 متر لوله و 35 باب ابنيه فني هيدروليکي مي باشد، هزينه نهايي اجراي دو طرح ساختمان سد و شبکه آبياري زهکشي با احتساب هزينه هاي بخش مطالعه و نظارت، استملاک اراضي زراعي و باقي محدوده طرح و عمليات اجرايي در حدود 500 ميليارد ريال است.

برچسب ها: ارداک ، سد ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.