سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

بابا امان و بش قارداش پر بازدیدترین تفرجگاه خراسان شمالی

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی گفت: تفرجگاه بابا امان وبش قارداش درایام نوروزبیشترین مسافران را پذیرا بوده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، علی کاظمی بااشاره به اینکه پارک ملي بابا امان بجنورد درایام نوروز تمام ساعات شبانه روز فعال بوده است،گفت: این تفرجگاه در این ایام پذیرای اکثر مسافران وزائران بود.

وی با اشاره به اینکه اين پارک در ده كيلومتري شمال شرقي بجنورد ودر كنار جاده بجنورد – شيروان گردشگاه معروف " باباامان " واقع شده است ،تصريح کرد: اين گردشگاه با پارك جنگلي و استخرهاي ديدني همواره مسافران بسياري را براي رفع خستگي به خود جلب كرده است .

وي در ادامه افزود: آب باباامان از چهار نقطه درون تپه اي مي جوشد و آب آن به درون استخر هايي مي ريزد كه با اختلاف سطح ساخته شده است . در آغوش تپه ها ، درختان انبوه و مناظر تماشايي باباامان تاسيساتي نظير متل ، رستوران ، پارك كودك و محل استراحت خانواده ها جاي گرفته است . هواي لطيف و شبهاي دل انگيز و زيباي باباامان هر گردشگري را به خويش جذب مي كند .

وي گقت:پارک ملي بش قارداش در شش كيلومتري جنوب شهر بجنورد و بر سر راه بجنورد به اسفراين محوطه اي زيبا با درختان سر به فلك كشيده و استخرهاي آب خودنمايي مي كند . مجموعه بش قارداش قدمتي ديرينه دارد .

علي کاظمي افزود: ساختمان بقعه شامل يك اتاق در وسط و دو اتاق در طرفين ، سه ايوان در جلو اتاق ها و چهار گلدسته مي باشد بر اساس نظر محققان فرم مناره ها و ستون هاي آرامگاه در هيچيك از آثار معماري ايران مشاهده نشده و صرفا به دست هنرمندان بجنوردي ساخته شده است . داخل اتاق مقبره از كف زمين تا ارتفاع 5/1 متري با سنگ مرمر تراشيده شده تزئين شده است . وسط بقعه سنگ مزاري از مرمر يك پارچه قرار دارد كه بر روي آن تاريخ فوت يارمحمد خان شادلو " سردار مفخم " ديده مي شود. بر روي اين بنا گنبدي با كاشي هاي فيروزه اي قرار دارد .

بش قارداش امروز مجموعه اي است تاريخي - تفريحي كه آب چشمه آن از معروفترين آبهاي معدني شرق كشور محسوب مي شود . بش قارداش به شماره 4136 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است ./ع

برچسب ها: بابا امان ، گردشگر ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.