سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل گروه بین‌‌المجالس ایران:

زرادخانه‌هاي اتمي جدي‌ترين تهديد براي صلح و امنيت جهاني است

دبیرکل گروه بین‌‌المجالس ایران در مجمع بین‌المجاس جهانی گفت: در حال حاضر حفظ و تقویت زرادخانه‌های اتمی توسط دولت‌های برخوردار از این سلاح‌ها، جدی‌ترین تهدید را متوجه صلح و امنیت جهانی کرده است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره اخبار مجلس، مؤید حسینی‌صدر دبیرکل بین‌المجالس جمهوری اسلامی و رئیس هیئت اعزامی پارلمان کشورمان به یکصد و بیست و هشتمین اجلاس مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) که در کیتو-اکوادور جریان دارد در مجمع عمومی این اتحادیه پیرامون اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان سخنرانی کرد.

وی با اشاره به برخی چالش‌های مالی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از فرایند ناموزون تولید و رشد ثروت و علم و فناوری در دنیای امروز، اظهار داشت: این واقعیت‌ها نشانگر وجود حلقه مفقوده، اخلاق و تکامل عاطفی در مدل‌های توسعه کنونی جهان است که باید در آن تجدیدنظر صورت گیرد.

وی افزود: چنانچه در پی تحقیق ارزشمند توسعه پایدار هستیم باید اذعان کنیم در جریانی که هر روز شاهد پیشرفت و خلق ابتکارات و افتخارات جدید در عرصه‌های مختلف است، شایسته نیست میلیاردها دلار صرف هزینه‌های بی‌سودی رنج می‌برند، مسکن مناسب ندارند و تلخی انواع کمبودها را تحمل می‌کنند.

حسینی‌صدر در این راستا همچنین گفت: در یک ارزیابی کلی و جامع از مسائل جهانی می‌بایست قبول کرد که در حال حاضر حفظ و تقویت زرادخانه‌های اتمی توسط دولت‌های برخوردار از این سلاح‌ها، جدی‌ترین تهدید را متوجه صلح و امنیت جهانی کرده است.

وی تأکید کرد: لازم است خلع سلاح‌ هسته‌ای در صدر اولویت‌های جامعه جهانی قرار گیرد و در عین حال حقوق کامل دولت‌های عضو معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در زمینه تولید سوخت هسته‌ای، تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و فناوری برای مصارف صلح‌آمیز و تولید انرژی پاک می‌بایست به طور کامل محفوظ نگه داشته شود.

رئیس هیئت پارلمانی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعمال استانداردهای دوگانه، روش‌های گزینشی و پاداش دادن به کشورهایی که از ان-‌پی-تی خارج می‌شوند و به طور همزمان مجازات اعضای متعهد به آن از اقدامات عجیب و تأمل برانگیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، خواستار حمایت اتحادیه بین‌المجالس از حقوق کامل و قانونی دولت‌های عضو ان‌پی‌تی شد.

وی اضافه کرد: در حالی که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن صدها کلاهک هسته‌ای و عدم تمکین به تعهدات بین‌المللی مورد حمایت بی‌قید و شرط و دائمی آمریکا قرار می‌گیرد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو متعهد ان‌پی‌تی به بهانه واهی و نادرست «انحرافات احتمالی» در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و بدون هیچ‌گونه شواهد و مدارک دال بر این ادعای غیرواقعی هدف انواع فشارها و تحریم‌های غیرقانونی قرار گرفته است.

دبیرکل گروه بین‌ المجالس یادآور شد: تحمیل فرامرزی قوانین داخلی و اعمال تحریم‌ها یک‌جانبه اقتصادی در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل قرار دارد و باید به طور جدی با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: ما خواستار آن هستیم که این موضوع در دستور کار اتحادیه بین‌المجالس در اجلاس‌های آتی قرار گیرد و ابعاد اقتصادی، حقوقی، حقوق بشری و راهکارهای عملی مقابله با آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اساس رویکرد زورمدارانه قدرت‌های بزرگ به سلاح اتمی توسط ایران است و این در حالی است که براساس آموزه‌های دینی و فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب ما، هر نوع تلاش برای تولید، تکثیر و استفاده از سلا‌ح‌های هسته‌ای حرام و ممنوع است.

رئیس هیئت پارلمانی کشورمان در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع سوریه که در کانون مباحث ماده اضطراری کنفرانس قرار دارد، خاطر نشان کرد: بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، مداخله خارجی مشکلات موجود را تشدید می‌کند و تنها راه‌حل نظامی ندارد؛ مداخله خارجی مشکلات موجود را تشدید می‌کند و تنها راه ‌حل معقول، گفت‌وگو میان دولت و مخالفین با حمایت سایر کشورها از جمله کشورهای ذی‌نفوذ در منطقه است.

وی افزود: بر این اساس ضمن حمایت از اقدامات و تلاش‌های نماینده کنونی سازمان ملل، خواستار برقراری فوری آتش‌بس و توقف حمایت از گروه‌های مسلح، لغو تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه، توقف اقدامات تبلیغی و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و برگزاری همایشی با حضور رهبران مذاهب و ادیان مختلف سوریه با هدف آشتی ملی در این کشور هستیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: حسینی ، زرادخانه ، اتمی ، اجلاس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.