سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مروری بر بازار مسکن سال 91؛

هوای طوفانی مسکن در سال 91

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بازار مسکن را در سال 91 پرتلاطم نسبت به سالهای گذشته اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سال ۹۱ برای بخش مسکن اگرچه در زمینه تولید سال بی‌برگ و باری بود و معاملات خرید و فروش مسکن نیز با رکود مواجه شد اما از حیث قیمت این بخش بسیار پرتلاطم و افسار گسیخته ظاهر شد که حتی افزایش قیمت‌ها با سالهای قبل در مقاطعی که مسکن گران می‌شد قابل مقایسه نیست.

براساس این گزارش مصطفی قلی خسروی در خصوص عملکرد بازار مسکن در سال 91 را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: سال  برای متقاضیان مسکن بسیار پرتلاطم بود

وی ادامه داد: اوایل سال 91 به ثبات نسبی در قیمت مسکن رسیدیم و روند خرید و فروش در این بازار بسیار خوب بود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با بیان اینکه در نیمه اول سال 91 نوسانات در بازار مسکن آغاز شد، افزود: نوسان بازار ارزی زمینه را برای جهش قیمتی بازار مسکن فراهم کرد. 

خسروی در ادامه تصریح کرد: میزان خرید و فروش مسکن در ماه های دی، بهمن، اسفند سال 90 روزانه 15 هزار قرارداد بود.

**قیمت زمین و مسکن در سال ۹۲ افزایش نخواهد یافت 

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار نیست در چند ماه باقیمانده از دولت دهم مسکن و زمین گران شده و یا قیمت آن به صورت سرسام‌آور افزایش یابد چرا که ما بحث کنترل و نظارت را همچنان در اولویت داریم.
بر اساس این گزارش علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی با اینکه با تولید این میزان مسکن بیش از 17 میلیون ایرانی صاحب سرپناه شده‌اند برای ما افتخاری ماندگار است که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده و کار ماندگاری محسوب می‌شود.

وی از مسکن مهر به عنوان کار انقلابی و همسو با گفتمان دهه پیشرفت و عدالت یاد کرد و گفت: در سال جهاد سیاسی و اقتصادی دولت خدمتگزار و وزارت راه و شهرسازی همچنان به انجام تعهدات خود پایبند است به طوری که تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دهم تمام وعده‌های داده شده در خصوص مسکن مهر به سرانجام برسد.

وزیر راه و شهرسازی از پرداخت تسهیلات مسکن مهر و مقاوم‌ سازی روستایی به متقاضیان بر اساس نرخ سال قبل خبر داد و یادآور شد: امسال هیچ تغییری در این زمینه به وجود نمی‌آید.

نیکزاد گفت: پرداخت این تسهیلات در حقیقت احیای سنت قرض‌الحسنه است که یک ایرانی با رقمی معادل 7 تا 8 میلیون تومان صاحب مسکن شده و ماهانه اقساطی در حدود 280 هزار تومان پرداخت می‌کند تا برای همیشه دغدغه‌ای در حوزه مسکن نداشته باشد.

وی به برخی اظهارنظرهای غیر‌منصفانه در خصوص مسکن مهر و ثبات قیمت زمین اشاره کرد و بیان داشت: قرار نیست در چند ماه باقی مانده از دولت دهم مسکن و زمین گران شده و یا قیمت آن به صورت سرسام‌آور افزایش یابد چرا که ما بحث کنترلی و نظارت را همچنان در اولویت قرار دادیم.

وزیر راه و شهرسازی به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و افزود: به رغم این افزایش‌ها ما کمترین تغییر را در قمیت مسکن مهر در سطح کشور شاهد بودیم به طوری که تحریم‌ها و آثار تورمی آن کمترین تاثیر را در مسکن مهر و تولید آن گذاشته است.

نیکزاد با رد این ادعا که مسکن مهر نیمه تمام یا ناقص افتتاح می‌شود، تصریح کرد: مسکن مهر زمانی به بهره‌برداری می‌رسد که تمام امکانات رفاهی و زیر‌ساختی در آن مهیا شده باشد.

**رشد 166 درصدي احداث مسکن در 9 ماهه سال 91 

در 9 ماهه سال 91 تعداد 43 هزار و 334 واحد مسکوني توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي تعمير و احداث شده که نسبت به عملکرد شش ماهه آن 166 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش ، توجه خاص به ويژگي‌هاي معماري مناطق علاوه بر مسائل فني و سازه‌اي به ساخت مسکن با زير بنايي مناسب و نقشه‌هاي متنوع و متعدد ضمن اتخاذ تدابيري سرعت بازسازي‌ها را افزايش مي‌دهد.

برهمین اساس در بازسازي ضمن توجه به تدابير و ديدگاه‌هاي توسعه‌اي، از هر گونه برنامه‌هاي بلند پروازانه و غير قابل دسترسي پرهيز کرده و متناسب با امکانات ملي و منطقه‌اي در مقاطع ميان مدت و بلند مدت، نسبت به بازسازي مناطق آسيب ديده در زمينه‌هاي گوناگون اجتماعي، اقتصادي، و غيره اقدام مي‌نمايد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.