سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

بیماری‌های بافت اطراف دندانی سبب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شود

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بیماری‌های بافت اطراف دندانی سبب بروز بیماری‌های تنفسی مانند ذات‌الریه می‌شود.



دکتر محمد آذینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بهداشت دهان و دندان با بیماری‌های دیگر رابطه دارد که یکی از این بیماری‌ها، عفونت‌های باکتریایی تنفسی است.

وی افزود : بیماری‌های تنفسی از طریق آسپیراسیون(استنشاق) قطرات ریز مایع از دهان و گلو به درون ریه‌ها به‌وجود می‌آید؛ این قطرات حاوی باکتری‌هایی هستند که می‌توانند درون ریه‌ها تکثیر کنند و به آن صدمه بزنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: بهداشت دهان و دندان می‌تواند به‌خصوص در افراد دچار برونشیت مزمن و سایر بیماری‌های انسدادی مزمن ریه که از قبل از جمله به‌علت سیگار کشیدن مداوم، دچار آسیب‌ ریوی هستند را دچار حملات عفونت کنند.

آذینی ادامه داد: بیماری قلبی، انسداد شریان‌‌ها، سکته مغزی و عفونت باکتریایی پوشش داخلی دریچه‌های قلب (اندوکاردیت عفونی) نیز با بهداشت دهان ارتباط دارد که در حال حاضر در مورد چگونگی این ارتباط چند نظریه وجود دارد، یک نظریه این است که باکتری‌های دهانی که وارد جریان خون می‌شوند به پلاک‌های چربی در شریان‌های کرونر(رگ‌های تغذیه کننده عضله قلب) متصل می‌شوند و ایجاد لخته بر روی آنها را تحریک می‌کنند و رگی که به‌علت وجود پلاک دیواره آن ضخیم، سفت شده و فضای داخلی آن از قبل تنگ شده، مسدود می‌شود و حمله قلبی رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: یک احتمال دیگر این است که التهاب ناشی از بیماری‌های لثه خود سبب افزایش تولید پلاک می‌‌شود و بررسی‌ها نشان‌ داده است، افرادی که دچار بیماری ‌بافت‌های اطراف دندانی هستنند، دو برابر بیش از افراد دیگر دچار بیماری شریان‌های کرونر قلب می‌شوند. /ع

برچسب ها: بیماری ، بافت ، دنداد ، مشکلات ، تنفسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.