سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات فعالان انگلیسی علیه تسلیحات هسته ای

از دهه 1950 تا کنون فعالان در انگلیس علیه پایگاه ساخت تسلیحات اتمی در جنوب این کشور فعالیت می کنند و خواستار تعطیلی آن هستند با وجود این دولت انگلیس همچنان برای ساخت تسلیحات اتمی در این پایگاه سرمایه گذاری می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، روز گذشته نیز دهها نفر از این فعالان با تجمع در مقابل این پایگاه خواستار توقف برنامه تسلیحات اتمی کشورشان شدند. تظاهرکنندگان بر این باورند تسلیحات اتمی هیچ کمکی به تقویت توان دفاعی کشورشان نمی کند بلکه خطری بزرگ برای کره زمین است. دولت انگلیس قصد دارد یکصد میلیارد پوند برای جایگزینی سامانه موشکهای هسته ای موسوم به ترایدنت با تسلیحات هسته ای جدیدتر اختصاص دهد این در حالی است که بحران اقتصادی انگلیس را فراگرفته است و دولت به منظور جبران کسری بودجه سیاستهای ریاضتی سختی را به مردم بویژه قشر آسیب پذیر تحمیل کرده است.
ناتالی بن رهبر حزب سبز انگلیس گفت حتی اگر سامانه هسته ای ترایدنت یک پنی هم هزینه نداشته باشد انگلیس نباید تسلیحات کشتار جمعی داشته باشد. من این سؤال را از دولت می پرسم که کدام نخست وزیر دیوانه ای و تحت چه شرایطی از این تسلیحات استفاده خواهد کرد. من فکر نمی کنم در هیچ شرایطی از این تسلیحات استفاده شود. ما با داشتن چنین تسلیحاتی الگوی بدی برای دیگر کشورهای جهان هستیم. این تسلیحات خطرناک و غیرضروری هستند و نباید این همه بودجه برای آنها صرف شود.
هم اکنون دولت انگلیس سالیانه سه میلیارد پوند برای توسعه برنامه تسلیحات هسته ای خود هزینه می کند و قرار است طرحی نیز برای ساخت زیردریاییهای هسته ای جدید در پارلمان انگلیس تصویب شود.
جرمی کوربین نماینده پارلمان انگلیس و از شرکت کنندگان در این تظاهرات گفت هیچ یک از کشورهایی که سلاح اتمی ندارند، نباید به سلاح اتمی دست پیدا کنند و این تعهد مطابق پیمان ان پی تی است، بر اساس همین پیمان کشورهایی که تسلیحات اتمی دارند باید برای خلع سلاح هسته ای خود گام بردارند. قرار است در سال دوهزار و شانزده تصمیم بزرگی در انگلیس گرفته شود که آیا سامانه موشکهای هسته ای کنونی را با سامانه های هسته ای جدید جایگزین کند یا اینکه به کل تسلیحات اتمی را کنار بگذارد. البته ما پیشنهاد می کنیم که باید این طرح و این تسلیحات به طور کامل کنار گذاشته شود.
تظاهرکنندگان بر این باورند این تظاهرات یک بار دیگر مسئله تسلیحات هسته ای را در راس خبرها و کانون توجهات قرار می دهد. آنها معتقدند هر چه مردم درباره خطرات تسلیحات هسته ای آگاه تر شوند، فشار بیشتری بر دولت می آورند تا این تسلیحات را کنار بگذارد.

برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، اتمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.