سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از کودتا علیه جمهوری اسلامی تا آغاز نهضت اسلامی فلسطین

کودتا علیه جمهوری اسلامی ایران، اختراع ماشین تولید سرمای مصنوعی، آغاز نهضت اسلامی فلسطین، فرود آورده شدن یک هواپیمای آمریکایی در آب‌های چین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 30 جمادی الاول 1434 هجری و 11 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

کشف کودتای عناصر ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران (1361 ش)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی، عناصر خود فروخته ضد انقلاب داخلی با هدایت و پشتیبانی دشمنان نظام اسلامی، درصدد توطئه برای سرنگونی این حکومت مقدس برآمدند. در این میان نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی جریان توطئه‌ای که قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشت کشف نمود و با تهیه مدارک کافی از جمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه کودتا، در فرصت مناسب، اعضای اصلی و مؤثر این عملیات را دستگیر کردند.

طراحان این کودتا در نظر داشتند ابتدا مسؤولان طراز اول نظام را از میان برداشته و سپس ریاکارانه به عنوان خونخواهی آنان، با کمک نیروهای بیگانه، سایر ارگان‌ها و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونین قرار داده و حکومت جمهوری اسلامی را تصاحب کنند.

فراخواندن سفرای اروپایی از تهران در پی حوادث دادگاه میکونوس (1376 ش)
یک روز پس از اعلام حکم یک دادگاه محلی آلمان علیه مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا سفیران خود را از تهران فراخواندند. قاضی این دادگاه که در محافل خبری به دادگاه میکونوس معروف شد، شدیداً تحت تأثیر صهیونیست‌ها بود و در یک محاکمه جنجالی و سیاسی، ایران را متهم به دخالت در قتل یک مخالف این کشور در آلمان کرد. در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا، ایران نیز ضمن رد ادعاهای بی‌اساس دادگاه آلمانی، سفیران خود را از کشورهای عضو این اتحادیه فرا خواند. ادعایی که در دادگاه محلی برلن موسوم به میکونوس علیه ایران طرح شد، در واقع بخشی از تهاجم سیاسی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی بر ضد جمهوری اسلامی ایران بود.
 به همین علت، دولت ایران، این دادگاه را مردود دانست و پیش‌بینی کرد که سفرای اتحادیه اروپا، منفعلانه به ایران باز خواهند گشت. در عمل نیز چنین شد و در حدود ده ماه بعد از صدور حکم دادگاه میکونوس، سفرای اتحادیه اروپا، یکی پس از دیگری به تهران بازگشتند. البته رهبر معظم انقلاب اسلامی طی فرمانی اعلام داشتند که سفیر آلمان باید دیرتر از همه وارد تهران شود و در نهایت سفیر آلمان نیز، بعد از تمام سفرا با فضاحت تمام به ایران بازگشت.

آغاز نهضت اسلامی فلسطین (1361 ش)
پس از گسترش روند مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی، مشکلات مردم فلسطین رو به افزایش گذاشت. یهودیان که خواهان زمین بیشتر برای خانه‌سازی و کشاورزی بودند، درگیری‌های متعددی با صاحبان اصلی زمین‌ها که مردم فلسطین بودند، پیدا کردند. خشونت یهودیان همچنان ادامه یافت و چنین وضعی، سبب شد که اعتراض و مقاومت فلسطینی‌ها شدت یابد. در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک تشنج فزونی یافت و این آغازی بر نهضت اسلامی فلسطین تلقی می‌گردد. امروز و پس از گذشت سالیانِ دراز، تجربه در امر فعالیت‌های بی‌حاصلِ سیاسی برای حل مسأله فلسطین، می‌توان با فریادی رساتر و اعتراضی صریح‌تر از گذشته گفت که مسأله فلسطین یک راه حل دارد و آن نیز حرکت در مسیر اسلام و مبارزه با توسل به ایدئولوژی انقلابی - اسلامی است. حرکت اسلامی انتفاضه که به قیام اسلامی ملت فلسطین اطلاق شده است با همین باور طی سال‌های اخیر ادامه داشته است. اهمیت نهضت اسلامی مردم فلسطین در این است که تظاهرات و مبارزات آنان به دور از صلاحدید احزاب سیاسی فلسطین و به دور از تشخیص و اقتضای سیاست آنان صورت گرفته است.

تولد «راجر بیکُن» فیلسوف و نظریه‌پرداز انگلیسی (1214 م)
راجر بیکُن، فیلسوف و مدرس معروف انگلیسی در 11 آوریل سال 1214 م در انگلستان به دنیا آمد. او سپس در دانشگاه‌های آکْسْفورد انگلستان و پاریس به تحصیل و سپس تدریس پرداخت. بیکن از آن پس به عنوان کشیش به خدمت مشغول گردید. موفقیت بیکن در کارهای علمی حسادت همکارانش را برانگیخت. از این رو او را به جادوگری متهم کردند و به ده سال زندان محکوم شد. وی در این زمان دایرةالمعارف تصنیف عظیم را که شامل علوم طبیعی، منطق، فیزیک، ریاضیات، فلسفه و زبان‌شناسی بود نوشت و بار دیگر به اتهام نگارش کتب ضالّه به مدت دوازده سال به زندان افتاد. بیکن پس از آزادی از زندان، مطالعات خود را از سر گرفت و کتب متعددی نگاشت.

وی علت جهل و نادانی را چهار چیز می‌دانست: اتکا به اسناد و مآخذ غیرموثق، پیروی کورکورانه از آداب و رسوم، تقلید کورکورانه از بالا دست و عادت به تبعیت از عامه جاهل و پنهان داشتن حماقت‌ها با تظاهر به دانایی. بیکن بر این عقیده بود که برای به دست آوردن دانش و حکمت، دو راه وجود دارد: تجربه و عقل و باید برای رسیدن به حقیقت، اندیشه‌های خود را بر پایه دانسته‌ها قرار داد. وی جوهر حیات و ناموس زندگی را در اراده می‌دانست و اولین کسی بود که علیه کلیسا و خرافات دین مسیح (ع) در دوران قرون وسطی قیام کرد. راجر بیکن سرانجام در 25 سپتامبر 1294 م در هشتاد سالگی درگذشت.

اختراع ماشین تولید سرمای مصنوعی فرانسه (1859 م)
در یازدهم آوریل 1859 م دستگاه تولید سرمای مصنوعی توسط یک صنعت‌گر و شیمی‌دان فرانسوی به نام فردیناند کاره اختراع شد. سرمای این دستگاه توسط گاز آمونیاک تأمین می‌شد. اختراع کاره گام مهمی برای حفظ مواد غذایی و دارویی از فساد و تلف شدن به ویژه در مناطق گرمسیر بود. این دستگاه پس از تکمیل به صورت یخچال‌ها و سردخانه‌های ثابت و متحرک کنونی درآمد.

درگذشت «انور خوجه» رئیس جمهور سابق آلبانی (1985 م)
انور خوجه رهبر پیشین آلبانی در سال 1908 م به دنیا آمد. او از اوایل دوران تحصیل خود در فرانسه وارد فعالیت‌های انقلابی گردید و به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد. انور خوجه در کشاکش جنگ جهانی دوم، رهبری چریک‌های چپ‌گرا را بر عهده گرفت و در سال 1941 م، حزب کمونیست آلبانی را بنیان نهاد. خوجه در سال 1944 م پس از شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم، با کمک ارتش شوروی، قدرت را در آلبانی به دست گرفت و دو سال بعد در این کشور، جمهوری کمونیستی اعلام کرد. انور خوجه تا سال 1961 روابط خوبی با شوروی داشت اما مرگ استالین و آغاز سیاست استالین‌زدایی، باعث تیرگی روابطش با مسکو گردید و او از آن پس به طرف مائوئیسم و چین پیش رفت.
انورخوجه تنها فرمان‌روایی بود که از سال‌های جنگ جهانی دوم تا لحظه مرگ خود به مدت بیش از چهار دهه در کشور خود حکمرانی کرد تا اینکه در یازدهم آوریل 1984 م در 76 سالگی درگذشت. سرانجام پس از مرگ خوجه، آلبانی در سال 1990 م دچار تغییرات قهری اروپای شرقی شد و با سقوط رژیم کمونیستی، به عنوان آخرین کشور اروپایی در سال 1992 حکومت کمونیستی را کنار گذاشت و نظام جمهوری را برگزید.

شکست مجارستان از مغول‌ها
یازدهم اپریل سال 1241 مغول‌ها به فرماندهی باتو خان نوه چنگیز خان (پسر جوجی) در منطقه موهی ارتش مجارستان را شکست دادند. «باتو» بر متصرفات شمالغربی و اروپایی امپراتوری مغول‌ها از جمله روسیه امروز، اوکراین و قفقاز شمالی حکومت داشت. نیروهای باتو معروف به «گلدن هورد» تا اروپای مرکزی پیشروی کرده بودند.

ماجرای فرود آورده شدن یک هواپیمای آمریکایی در آب‌های چین
11 اپریل سال 2001 جت‌های نظامی دولت پکن یک هواپیمای تجسسی آمریکا را که برفراز آب‌های چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند. این آمریکاییها بعدا پس از عذرخواهی ضمنی دولت واشنگتن آزاد شدند، ولی چینی‌ها هواپیما را اوراق کردند و به صورت قطعات منفصله، آن را به آمریکا پس دادند. طرز فرودآوردن هواپیمای آمریکایی از این قرار گزارش شده بود: یک خلبان چینی به جای تیراندازی به هواپیمای آمریکایی که می‌توانست مسائل سیاسی متعدد پیآمد داشته باشد، هواپیمای خود از نوع «جی 8» را به هواپیمای آمریکایی زد تا آسیب ببیند، نتواند فرار کند و مجبور به فرودآمدن شود. در این حادثه خلبان چینی کشته شد.

ترور «امیلیانو زاپاتا» انقلابی مکزیکی (1919 م)
امیلیانو زاپاتا انقلابی معروف مکزیکی، در سال 1879 م در مکزیک به دنیا آمد و از کودکی، رنج و محرومیت هم‌وطنان خود را لمس کرد. امیلیانو زاپاتا، رهبر انقلابی مکزیک در سال‌های اولیه قرن بیستم، یکی از معروف‌ترین بانیان جنبش ضد دولتی مکزیک بود. وی در سال 1910 م با شعارزمین و آزادی، اسلحه به دست گرفت و با کمک سرخ‌پوستان بومی و برای تصرف اراضی مردم که توسط حکومت دیکتاتوری وقت به فئودال‌ها و سرمایه‌داران مکزیکی واگذار شده بود، به مبارزه پرداخت.

در فاصله سال‌های 1914 به بعد، نیروهای تحت فرمان زاپاتا سه بار، مکزیک را تصرف کردند و سرانجام دولت مرکزی سقوط کرد و به دست نیروهای انقلابی درآمد. مادْرو که از دوستان و همرزمان زاپاتا بود قدرت را در دست گرفت. امیلیانو زاپاتا سرانجام در یازدهم آوریل 1919 م با حیله و نیرنگ به قتل رسید. اکثر مردم مکزیک، زاپاتا را قهرمان و منجی خود می‌دانند.

برخی از رخدادهای امروز
1034: رومانوس سوم امپراتور روم شرقی (قسطنطنیه) به دست زنش کشته شد.
1204: ارتش‌های صلیبیون در سر راه خود به زادگاه مسیح شهر قسطنطنیه را تصرف و غارت کردند.
1898: مک کینلی رئیس جمهوری وقت آمریکا از کنگره این کشور خواست که به اسپانیا اعلان جنگ دهد.
1943: دکتر مصطفی مصباح زاده در این روز در سال 1322 هجری خورشیدی رئیس سازمان انتشارات و تبلیغات وابسته به نخست وزیری شد. این سازمان بعدا «انتشارات و رادیو»، سپس «وزارت اطلاعات و جهانگردی»، آنگاه «وزارت ارشاد ملی» و اینک «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» نام گرفته است.
1950: صادق هدایت در این روز در پاریس خودکشی کرد.
1950: یک بمب افکن آمریکایی ب _ 29 بر فراز قلمرو شوروی در لتونی سرنگون شد.
1991: شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای به حالت جنگ آمریکا با عراق پایان داد.
2005: موافقتنامه حل مسائل مرزی چین و هند 11 اپریل 2005 امضاء شد. کدورت هند از چین از زمان جنگ سال 1962 دو کشور در منطقه لاداخ آغاز شده است. هند مدعی بوده است که چین 38 هزار کیلومتر مربع از خاک آن کشور را تصرف کرده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.