سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از سومین انتخابات مجلس تا برگزاری کنفرانس ننگین برلین

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی، شهادت آیت اللَّه «سیدمحمد باقر صدر» و خواهرش، برگزاری کنفرانس ننگین برلین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 27 جمادی الاول 1434 هجری و 8 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی (1367 ش)
علی‌رغم تهدیدات و حملات موشکی و هوایی و جنگ روانی در طی جنگ، ملت ایران در کم‌نظیرترین انتخابات جهان، به پای صندوق‌های اخذ رأی رفت و مجلس سوم را شکل داد. استقبال کم نظیر مردم ایران از انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سخت‌ترین شرایط جنگ شهرها، بار دیگر دشمنان جهانی اسلام را از شکست انقلاب اسلامی مأیوس کرد.

مردم در این دوره با حضور هفده میلیونی خود در حوزه‌های رأی‌گیری، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند و مجلس سوم در هفتم خرداد آن سال با به حد نصاب رسیدن نمایندگان، آغاز به کار کرد.

برگزاری کنفرانس ننگین برلین (1379 ش)
اجلاس «ایران پس از انتخابات پارلمانی، قوه اصلاح در جمهوری اسلامی ایران» در روز نوزدهم فروردین 1379 ش، در محل خانه فرهنگ‌های جهان با همکاری این خانه و بنیاد هاینریس بل در شهر برلین آلمان برگزار شد. در این نشست تعدادی از عناصر داخلی شامل نمایندگان گروه‌های ملی مذهبی و مشخصاً گروهک نهضت آزادی، خیزش زن سالارانه با گرایش فمینیستی، نویسندگان و خبرنگاران روزنامه‌های زنجیره‌ای و ... شرکت داشتند. از آنجا که این جلسه بیشتر بازتابی سیاسی داشت و علاوه بر به وقوع پیوستن صحنه‌های زشت و مستهجن در آن، سخنرانانِ ایرانی به صورت‌های مختلف ارکان نظام اسلامی و اعتقادات دینی را زیر سؤال برده بودند، به عنوان یک کنفرانس غیر علمی، ضد ارزشی و در مغایرت با اهداف و آرمان‌های اسلامی و ملی قلمداد گردید.
پخش تلویزیونی بخش‌هایی از این کنفرانس که در آن، سخنانِ سخنرانان ایرانی و صحنه‌های مغایر با شئون اسلامی و انسانی را به نمایش می‌گذاشت، همگان را در جریان آنچه که رخ داده بود، قرار داد. هر چند این نشست در روزهای بعد، با منعِ ورود گروه‌های افراطی چپ با آرامش برگزار شد، اما حضور افرادی از جمهوری اسلامی و بیان اتهامات کذب و افشای این خبر، خشم ملت مسلمان ایران را برانگیخت و در راهپیمایی‌های متعددی که در کشور برگزار شد، اجلاس برلین به شدت محکوم گردید.

جلوس «شاه اسماعیل دوم» در قزوین (984 ق)
شاه طهماسب صفوی یازده پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها، موسوم به محمد خدابنده بود. وی در هنگام مرگ پدر 45 سال داشت و هر چند یکسال بعد به تخت سلطنت نشست، اما در هنگام مرگ پدر به جهت ضعفی که در چشم داشت، از پادشاهی استعفا کرد؛ اما اسماعیل میرزا که مورد خشم پدر بود و در زندان به سر می‌برد توسط هواخواهانش رهایی یافت و بر تخت قدرت تکیه زد. وی تمام برادران خود را یکی پس از دیگری به قتل رساند و هر که را گمان می‌کرد، در فکر پادشاهی باشد، از سرِ راه برداشت. شاه اسماعیل دوم مردی عیاش و خونخوار و سفیه بود و چون در جوانی در هرات به دست معلّمی سنی مذهب تربیت یافته بود، بر آن شد که چون به شاهی برسد، مذهب شیعه را که توسط پدرانش ترویج شده بود، براندازد. او همین کار را هم کرد و خطبه و سکّه را به نام خلفای راشدین جاری ساخت.

افتتاح دوره جدید بازی‌های المپیک در آتن پایتخت یونان (1896 م)
بازی‌های جهانی المپیک از سال‌ها پیش از میلاد مسیح (ع) در یونان باستان انجام می‌شد و جوانان را به رقابت‌های ورزشی و آماده سازی جسمانی فرا می‌خوانْد. بازی‌های المپیک که در ابتدا به صورتی محدود، با نام المپیا خوانده می‌شد، پس از گذشت مدتی رونقی فراوان یافت. با این حال برخی مخالفان برای تعطیلی آن کوشیدند تا اینکه در سال 393 م از این بازی‌ها، جز نامی باقی نماند. در پایان قرن نوزدهم، پیِر دو کوبرتنِ فرانسوی کوشش فراوانی به عمل آورد تا این بازی‌ها را احیا کند. در نهایت به دنبال سال‌ها تلاش او و دوستانش که شیفته صلح و صفا بودند، بازی‌های المپیک دوباره جلوه کرد و در سراسر جهان درخشید.

سال 1896 م برای المپیا نقطه بازگشتی بود. در این سال، این مسابقات در موطن اصلی خود در یونان انجام شد و طی دوره‌های بعد، رونقی فراوان یافت. دوره‌های المپیا که امروزه به بازی‌های المپیک تبدیل شده است، هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و به جز سال‌های جنگ جهانی اول و دوم، به طور مرتب انجام شده است. بیست و پنجمین دوره بازی‌های المپیک در سال 2004 م در آتن برگزار شد، ضمن اینکه قرار است دوره بعدی آن در سال 2008 م در چین برپا شود.

شهادت آیت اللَّه «سیدمحمد باقر صدر» و خواهرش «بِنتُ الهُدی» (1359 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمدباقر صدر در سال 1313 ش (1353 قمری) در کاظمین به دنیا آمد. آیت‌اللَّه صدر در کودکی پدر را از دست داد و تحت کفالت برادرش، سید اسماعیل، قرار گرفت. وی پس از فراگرفتن مقدمات و اصول نزد استادان آن زمان و برادرش، راهی نجف اشرف شد و قبل از 20 سالگی به مرحله اجتهاد نائل آمد. این عالم جوان در سن 22 سالگی نخستین اثر علمی - تحقیقی خود را به نام «غایةُ الفکرِ فی علمِ الاصولِ الفقه» را به جهان علم ارایه نمود و کتاب‌های فَلسفَتنا و اقتصادُنا که پس از آن به رشته تحریر درآمدند سمبل قدرت نمایی ایدئولوژی اسلامی در برابر اندیشه‌های وارداتی غرب بودند.

آیت‌اللَّه صدر مسأله رهبری فکری را از مسأله رهبری سیاسی جدا نمی‌دانست و همگام با فعالیت‌های فکری، به فعالیت‌های سیاسی و رهبری سیاسی جامعه نیز همت می‌گماشت. از این‌رو، وجودش خطری برای بعثیان به شمار می‌آمد و همین امر باعث رنجش حاکمان بعثی عراق گردید. سرانجام حزب بعث عراق این مرد بزرگ و خواهر مکرمه‌اش را پس از شکنجه‌های فراوان در روز 19 فروردین 1359 شمسی در 47 سالگی به شهادت رسید. بدن خونین و شکنجه دیده این شهیدان به طور مخفیانه تحویل یکی از افراد خانواده صدر گردید و اجساد مطهرشان بدون حضور دیگران به خاک سپرده شد.


درگذشت «عبدالکریم بن احمد حَلَبی» محدث مسلمان (1178 ق)
عبدالکریم ابن احمد حَلَبی از مشهورترین محدثان عصر خود در شهر حَلَب - واقع در سوریهٔ امروزی - بود. حَلَبی، فقه، اصول فقه، تفسیر، حدیث ودیگر علوم متداول زمانش را نزد پدر و دیگر بزرگان آن عصر فرا گرفت. او پس از چندی نابینا شد، اما امید و روحیهٔ خود را از دست نداد و بیش از پیش به علم حدیث، اشتغال یافت. از حَلَبی آثار و تالیفات متعددی بر جای مانده است که از بین آن‌ها می‌توان به کتاب «ادعیةُ السَّفَر» اشاره کرد.

واگذاری امتیاز تأسیس بانک شاهی ایران به «روی‌تر» سرمایه‌دار انگلیسی (1306 ق)
پس از لغوِ امتیاز فوق العادهٔ بارون روی‌تر مبنی بر انحصار ساختمان راه آهن، استخراج معادن و تاسیس بانک ملی به یک تبعهٔ انگلیسی توسط دولت ایران، به زودی هردو طرف به علّت عظمت امتیاز، دریافتند که این کار بدون مطالعه صورت گرفته شده است، بنابراین در سال 1306 ق دولت ایران به بارون دو روی‌تر پسر بارون جولیوس دو روی‌تر مذکور، به عنوان غرامتِ لغو امتیاز پدرش، امتیاز محدودتری اعطا کرد که به موجب آن می‌توانست بانکی تاسیس نموده و از بعضی معادن ایران بهره برداری کند. این امتیاز سرانجام به تاسیس بانک شاهی و بانک صنایع و معادن ایران منتهی گشت.

زادروز هوسرل، پایه‌گذار پدیدارشناسی (1895 م)
ادموند هوسرل، ریاضی‌دان و فیلسوف مشهور آلمانی نیمهٔ اول قرن بیستم میلادی بود. وی، «پدیده‌شناسی - فنومنولوژی» را تکمیل کرد. کتاب‌های او عمدتاً دربارهٔ منطق و منطق ریاضی است. هوسرل از فیلسوفان مهم و بنیان‌گذار «پدیدارشناسی» به‌شمار می‌رود. ادموند هوسرل در تاریخ هشتم آوریل سال ۱۸۵۹ میلادی در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود - و اکنون در جمهوری چک قرار دارد - به‌دنیا آمد. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس می‌کرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور، وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت. او شیفتهٔ افلاطون، اشراق‌گرایی، جوهرگرایی و روح‌گرایی است.

 هوسرل، ۱۸۷۸م به برلین رفت و در سخنرانی‌های کارل وایراشتراس و لئوپولد کرونکر شرکت نمود. در سال ۱۸۸۲م، رسالهٔ دکتری خود را در ریاضیات محض تحت عنوان «مقدمه‌ای بر نظریه محاسبه متغیرها» زیر نظر لئوپولد کرونکر به پایان رساند. طی سال‌های ۱۸۹۰م تا ۱۹۰۰م با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاه‌های هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهش‌های منطقی در سال ۱۹۰۰م تا ۱۹۰۱م گردید. با این‌که هوسرل مسیحی شده بود، معذلک از گزند دشمنی هیتلر در امان نماند. ادموند هوسرل به سال ۱۹۳۸م درگذشت.

برخی از رخدادهای امروز
1513: پونس دو لئون که در جستجوی چشمه آب حیات به قاره آمریکا رفته بود، در آمریکای شمالی به فلوریدا رسید. وی نخستین اروپایی بود که وارد فلوریا شده بود و همین گام گذاردن دو لئون بر خاک فلوریدا، طبق رسم آن زمان، باعث شد که دولت اسپانیا فلوریدا را تملک کند که سه قرن بعد آن را به دولت واشنگتن فروخت.
1789: مجلس نمایندگان آمریکا نخستین جلسه خود را تشکیل داد.
1965: در این روز در سال 1344 اراضی دولتی جلالیه (پارک لاله امروز) در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت تا در آنجا پارک بسازد. قبلا از این اراضی برای اسبدوانی، سیرک، نمایشگاه کشاورزی، آموزش رانندگی، فرود هواپیماهای ویژه و گاهی هم میتینگ سیاسی استفاده می‌شد. پارکی که در این اراضی ساخته شد «فرح» نامگذاری شد که این نام پس از پیروزی انقلاب به «لاله» تبدیل شده است.
1968: قانون اساسی جمهوری دمکراتیک آلمان (آلمان شرقی) بر پایه نظام سوسیالیستی به اجرا در آمد ولی بیشتر از 21 سال عمر نکرد و قربانی سیاست‌های گورباچف شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.