سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"آگر" سنبل جشن نوروزي كردان

در كرمانشاه در روزهاي آغاز سال آتشي به نام "آگر" جهت شادي نوروزي مي افروزند.

جلال الدين كزازي نويسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبي باشگاه خبرنگاران گفت: در كرمانشاه آيين هاي نوروزي همانند همه جاي ايران برگزار مي شود اما نزد كردان اين آيين ها كهن تر مانده است.
وي افزود: در كرمانشاه در روزهاي آغاز سال كردان آتشي مي افروزند كه آن را آگر مي نامند و اين مشخصه متفاوتي در تحويل سال نو در شهر كرمانشاه هنگام نوروز است.
وي با اشاره به بهترين عيدي كه تا به حال گرفته گفت: در ميان نورازانه هايي كه ستانده ام و چندين بار هم در پاسخ به پرسشهاي اينگونه از آن ياد كردم اسكناس ها نو مادر بزرگم بود كه همواره آغاز سال از او دريافت مي كردم.
وي در زمينه فال حافظ در زمان تحويل سال افزود: من به فال حافظ بسيار اعتقاد دارم و آن را بارها آزموده ام. و اگر كسي با دل پاك رهنمودي از اين پير روشن دل آگاه بخواهد به او خواهد داد ولي در حال حاضر فالي به ياد ندارم.
وي به عنوان پيام تبريكي براي سال 92 افزود: بهترين گراميداشت بهار و نروزو‌ آن است كه ما آن را از گيتي (جهان برون) به جهان درون خويش ببريم و آن رستاخيز همه سويه را كه با فر رسيدن بهار نوروز در جهان پيرامون مي بينيم در انديشه درون خود پديد آوريم.
وي اضافه كرد: سال نو براي همگان سالي بهار آيين و آنچه كه نشان از كهنگي دارد با شگفته جاني فرو گذاشته و به كناري نهيم./ی2
 

برچسب ها: آگر ، نوروز ، کزازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.