سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی مصدومیت های ورزش در دانش آموزان

مسئولان مدارس با به نکات ایمنی و رعایت آن در هنگام فعالیت های ورزشی توجه کافی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران مهمترین عامل هنگام فعالیت های ورزشی توجه به نکات ایمنی و رعایت اصول آن است با این وجود حوادث ناگوار در این خصوص بسیار شایع است.

در پی بررسی های انجام شده این است که 22 درصد از بچه های مدرسه ای طی انجام فعالیت های بدنی مصدوم می شوند و اغلب این حوادث هم بسیار جدی است با به کارگیری روش های دقیق و رعایت اصول ایمنی می توان تا حدود زیادی از این حوادث جلوگیری کرد با اینکه حفظ روحیه رقابت بین بچه ها بسیار مهم و مثبت است باید آنها را از هل دادن یکدیگر به خصوص در مناطق خطرناک منع کنیم.

این نکته نیز نباید فراموش شود که بچه ها به هنگام درد در بدنشان نباید ورزش کنند و نیز نباید با مصرف مسکن در فعالیت های ورزشی شرکت کنند.

مربیان و اولیا باید در نظر داشده باشند که صدمات و آسیب های بدنی ممکن است در آینده عواقب خطرناکی همچون لنگی یا پس از افتادن به ساییدگی بازو منجر شود.

برای اطمینان بیشتر کودکان و نوجوانان باید برای هر رشته ورزشی از وسایل ایمنی مناسب آن رشته استفاده کنند.

به طور مثال هنگام ورزش فوتبال کفش مناسب بپوشند هنگام دوچرخه سواری کلاه مخصوص به سر داشته باشند و همچنین دقت شود محیط های ورزشی عاری از هرگونه زباله و گودال باشد و مسیر های دوچرخه سواری دور از ترافیک بوده و اگر از این مسیر ها برای راهپیمایی نیز استفاده می شود حتماً علایم دوچرخه سواری و راهپیمایی نیز در طول مسیر نصب شود چراکه بیشترین و معمولی ترین صدمات برای کودکان در حین دوچرخه سواری اتفاق می افتد.

باید به کودکان و نوجوانان توصیه شود که هنگام ورزش در معرفی آفتاب از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند و به منظور جلوگیری از کاهش آب بدن باید به آنها آموزش داده شود که قبل و پس از حرکات ورزشی و نیز در حین انجام ورزش هایی که زمان آن بیش از 20 تا 30 دقیقه طول می کشد از مایعات استفاده کنند اما والدین و مربیان نیز در هنگام بازی کودکان با به موارد زیر توجه کافی را مبذول دارند؛

1- پیش از شروع هر بازی و ورزش، کودکان باید با قوانین و رعایت اصول ایمنی آن آشنا شوند چراکه بیشترین صدمات از عدم رعایت این قوانین ناشی می شوند.

2- تجهیزات ایمنی از جمله کلاه ایمنی، مچ بند، زانو بند، عینک، جهت استفاده کودکان در بعضی از رشته های ورزشی مثل اسکیت، دوچرخه سواری، شنا و .... باید نو و کاملا اندازه، توسط متخصص معرفی و به وسیله والدین تهیه شود.

3- محوطه بازی کودکان باید امن و دور از عوامل خطر آفرین باشد.

4- گرم کردن بدن پیش از شروع ورزش و سرو کردن آن پس از ورزش بسیار مهم بوده و در کاهش کوفتگی و درد عضلانی بسیار مفید هستند.

5- کودکان کم سال نباید به ورزش هایی بپردازند که موجب اخلال در کار رشد استخوان ها، عضلات و مفاصل آنها شده یا به این اندام صدمه وارد کند بهترین روش، پرداختن، ورزش های متنوعی است که روی یک اندام و یا یک بخش از اندام ها متمرکز نشده و طولانی هم نباشند.

6- بدنسازی با وزنه پیش از سن بلوغ به هیچ وجه توصیه نمی شود و پس از آن هم باید همواره تحت نظارت مربی انجام گیرد.

7-بازی کودکان با هم سن و سالان و یا کودکان هم اندازه بهترین حالت در بازی و ورزش کودکان است.

8- گرم کردن و سرد کردن بدن در کودکان سریع تر از بزرگ سالان انجام می شود.

با توجه به این مورد نکات زیر بسیار با اهمیت است:

کودکان نباید به ورزش هایی بپردازند که زمان آن بیش از 30 دقیقه طول بکشد.

کودکان نباید در هوای بسیار گرم ( بالای 30 درجه سانتی گراد) به ورزش و بازی بپردازد.

به هنگام شنا نیز نباید به مدت طولانی در آب سرد باقی بمانند.

معمولا کودکان نمی دانند که چه زمانی به نوشیدن آب نیاز دارند و پیش از اینکه احساس تشنگی کنند به آب نیاز دارند آنها باید قبل بعد و در حین ورزش و بازی آب بنوشند.

کودکان هنگام بازی در هوای گرم باید از کلاه لبه دار و کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

به آسیب های روحی که ممکن است در زمان بازی و ورزش پیش بیاید توجه داشته و مطمئن شوید که کودک شما، به انجام کاری نمی تواند انجام دهد یا از انجام آن وحشت دارد مجبور نشده باشد که برای اینکه کاری را درست انجام نداده یا خوب نکرده است مقصر دانسته نشود و مورد تمسخر قرار نگیرد.

همچنین نباید هیچ کدام از بازیکنان، مربی یا تماشاگران به سرش فریاد زده و او را متهم کند.

آسیب های ورزش در خصوص کودکان باید با دقت بررسی و با اهمیتی تلقی گردند چرا که عدم توجه در این خصوص احتمال اختلال در رشد و یا به نوعی به معلولیت و یا ناتوانی آنها منجر شود
برچسب ها: ورزش ، کودکان ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
محمد نامور
۰۵:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
با تشکر از اطلاعات خوبتان لطفا در مورد ورزش بدنسازی در سن 12 سالگی توضیح بدین