سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

ثبت قدیمی ترین سر درب استان چهار محال و بختیاری با شماره 23821 در فهرست آثار ملی

قدیمی ترین سر درب استان چهارمحال و بختیاری با شماره 23821 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری گفت: این سر درب متعلق به قلعه ضرغام السلطنه ساخته شده در دوره قاجاریه، در شهر فرادنبه است.

شاهین ایل بیگی پور افزود: این سردرب آجری با نقوش اجری خفته – راسته و قسمت هشتی ورودی 150 سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه سردربها معماریهای منحصر به فرد ایران در دوره های مختلف را نشان می دهند تصریح کرد: مهمترین نقوش به کار رفته در سردربها، تصویر یا نوشته های متعلق به دورانهای صفویه، قاجاریه و معاصر است.

ایل بیگی پور، پلان منحصر به فرد سازه ها، استحکام و مقاومت دیواره ها، کم بودن فضاهای باز در پلانها و قرار گرفتن در جبهه شمالی به منظور جلوگیری از تاثیر برودت هوا، و به کار گیری مصالح بومی را از جمله رازهای ماندگاری سر درب های موجود در استان چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: مالکان تلاش می کردند با تزئین ورودی خانه، نوعی خوش آمدگویی و میهمان نوازی  را به میزبان نشان دهند.
ایلبیگی پور خاطرنشان کرد: سردرب بسیاری از منازل قدیمی استان چهارمحال و بختیاری دارای تورفتگی یا بیرون زدگی، پیرنشین و قاب های آجری و کتیبه های نوشتاری و تصویری از جنس سنگ، چوب و حتی گچ هستند که درنوع خود بی نظیرند.
وی گفت: هنر و ابتکار به کار رفته در معماری بناها و سر درب ورودی، همچنین قرارگرفتن آنها در یک محور تاریخی و حفظ ارتباطات تاریخی، از ویژگیهای بناهای نفیس ملی در استان چهارمحال و بختیاری است.
تاکنون بیش از 30 خانه از خانه های استان چهارمحال و بختیاری با قدمت بیش از 100 سال شناسایی شده اند که متاسفانه به علت بی توجهی مالکان، بخشی از قسمتهای مهم آنها از بین رفته است.
وی قلعه ضرغام السلطنه در شهر فرادنبه را تنها قلعه بازمانده دربین قلعه های استان دانست که با قدمت 154 سال همچنان با سردربی که همه ویژگیهای یک سردرب منحصربه فرد را دارد باقی مانده است./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.