سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وراثت و محیط دو عاملی هستند که آن رفتار را تعیین می کنند

انسانها در برخورد با دیگران و شکل گیری روابط اجتماعی خود به عامل " رفتار" نیازمندند که گاهی اوقات حاصل وراثت و گاهی اوقات حاصل محیط اجتماعی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، ویژگی های فردی را می توان شامل دو دسته عوامل بیوگرافیک فرد همچون جنسیت، سن، تحصیلات، توانایی ها وضعیت تاهل و عوامل روانی شخصیت، ادراک نگرش ها و ارزش ها دانست و همچنین ویژگی های محیطی را نیز می توان شامل عواملی چون اوضاع اقتصادی، سیاسی ارزش های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی قلمداد نمود.
کاظم بازافكن روانشناس در این خصوص گفت: نمي توان نقش انگیزه را در بروز رفتارهایی که صرف عامل وراثت نیستند دور از ذهن دانست و همچنین باید گفت این عامل تعیین کننده رفتارهایی است که در برخورد با دیگران شکل می پذیرد.
این روانشناس افزود: رفتار خوب و بد دیگران انگیزه ساز بوده و دریافت میزان انرژی مثبت و منفی حاصل از آن در برخورد با خانواده و دیگر افراد اجتماع حائز اهمیت است.
 وی ادامه داد: از آنجا که ایجاد انگیزه رفتاری از اجتماع و خانواده ریشه می گیرد می توان گفت محیط، عاملی برای ارائه رفتارها و واکنش های فردی خواهد بود.
بازافکن با اشاره به اینکه انگیزه محرکی است که شخص را به عمل با طریق معین وا می دارد اظهار داشت: به عنوان مثال اگر فرد در اول صبح با فردی روبرو شده که با او برخوردی نامناسب داشته، حالات روحی این برخورد در دیگر رفتارهای فرد با دیگران در طول روز بی تاثیر نخواهد بود در برخی مواقع برای افراد به اشتباه این گونه تلقی می شود که بروز برخوردهای ناصحیح جزو شخصیت فردی می باشد.

نهایتا با هدف سازی در راستای یافتن بستر مناسب برای رشد ارزشهای متعالی و انسانی، می توان در اصلاح رفتارها و واکنش هایی که حاصل محیط است موثر بود./ز

برچسب ها: وراثت ، محیط ، رفتار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.