سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات هزاران نفری ضد صهیونیستی در تونس

بیش از پانزده هزار تن شنبه در راهپیمایی ضد صهیونیستی که در پایان دوازدهمین مجمع اجتماعی جهانی با شعار فلسطین و بهار عربی برگزار شد ، شرکت کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، مجمع اجتماعی جهانی نشستی سالانه است که امسال با حضور مخالفان جهانی سازی در تونس برگزار شد.
تظاهرکنندگان در این راهپیمایی به مناسبت "روز زمین "که هرسال به مناسبت جان باختن شش عرب ساکن در اراضی اشغالی در تظاهراتی علیه مصادره زمین های خود به دست نیروهای رژیم صهیونیستی ، برگزار می شود شعار "زمین ، آزادی و کرامت "، " غزه را آزاد کنید."،" مرگ بر اشغالگر"، سر می دادند.
دیوید هیپ از سازمان غیردولتی غزه ارک گفت: ما راهپیمایی می کنیم تا حقوق فلسطینیان برای آزادی تردد در زمین و دریا رعایت شود، ما علیه محاصره نوار غزه تظاهرات می کنیم»
دانیلا نچولو از فعالان ایتالیایی در حالی که پارچه ای به رنگ پرچم فلسطین را تکان می داد، گفت:« من بلند و رسا فریاد آزادی و عدالت برای فلسطینیان را سر می دهم»
جمعیت شرکت کننده در این تجمع ضد اسرائیلی درحالی که پرچم هایی از همه کشورها را با خود حمل می کردند و برخی نیز چفیه بسته بودند در میدان چهارده ژانویه در خیابان حبیب برقیبه ، کانون انقلاب سال دو هزار و یازده تونس تجمع کردند.
آنان سپس چهار کیلومتر تا سفارت فلسطین راهپیمایی کردند.
اتباع کانادایی، فرانسوی و آمریکایی در کنار مقامات حزب الله لبنان ،‌مخالفان چادی و سوری در حمایت از مقاومت فلسطین شعار می دادند.
علی فیاض نماینده پارلمان لبنان و رئیس هیئت حزب الله لبنان گفت:« ما وظیفه داشتیم در مجمع اجتماعی جهانی که به مسئله اساسی یعنی آرمان فلسطین متمرکز شده است ، شرکت کنیم.»
تظاهرکنندگان که تصاویر رهبران مقتول فلسطینی ،پرچم های سیاه رنگ سلفی های تونس یا قرمز رنگ چپگرایان افراطی را با خود حمل می کردند مخالفت خود را با عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عرب اعلام کردند.
زنان نیز در این تظاهرات خواستار برابری شدند و
با بازگشت رژیم های مستبد با حاکمیت افراطیون پس از سقوط رژیم های دیکتاتوری در بحبوحه بهار عربی مخالفت کردند.
یک اتحادیه دانشجویان چپگرا اعلام کرد این مجمع را به سبب حضور شرکت کنندگانی از اسرائیل تحریم کرده است و شماری از سوری های طرفدار اسد نیز با حضور طرفداران شورش در سوریه در این نشست مخالفت کردند.
اما هیچ حادثه عمده ای در طول این دوره از مجمع که به مدت پنج روز حدود سی هزار تن را گردهم آورد اتفاق نیفتاد. حدود هزار کارگاه در باره موضوعات مختلف در حاشیه این نشست برگزار شد .
روندهای انقلابی ، جنگ های داخلی ، مهاجرت ،حاشیه نشینی ، شرایط زنان و اسلام سیاسی در عین حال محور اصلی بحث های مجمع اجتماعی جهانی بود.
تونسی ها نیز اعلام کردند آنان نیز با دشواری زیاد اجتماعی و اقتصادی با ظهور افراط گرایی مواجه هستند و تصاویری از شکری بلعید که قتل او در ششم فوریه موجب خشونت هایی شد و تونس را وارد بحران کرد، با خود حمل می کردند.

برچسب ها: بین الملل ، اسرائیل ، تونس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.