سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابت غیر سازنده مهمترین عامل چشم و هم چشمی است

یک روانشناس گفت: رقابت غیر سازنده در میان افراد عامل مهم ایجاد چشم وهم چشمی است

علیزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش عدم اعتماد به نفس در چشم و هم چشمی افزود: زمانی که افراد واقعیت زندگی و توانایی های فردی خود را قبول داشته باشند کمتر به نظرات دیگران در مورد خود توجه می کنند و می خواهند اطرافیان آنها را همانطور بپذیرند که در واقعیت هست.
این روانشناس تجمل گرایی مدگرایی غلبه احساسات بر تحمل و عدم تشخیص نیازهای واقعی خود و خانواده را از دلایل چشم و هم چشمی دانست و تصریح کرد: وقتی در یک جامعه ارزشها تغییر پیدا کنند و دانسته های مادی جای ارزش های معنوی را بگیرد افراد برای بدست آوردن جایگاه اجتماعی می کوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند.
علیزاده با اشاره به الگوپذیری فرزندان از والدین اظهار داشت: پدر و مادری که دچار چشم و هم چشمی و حسادت باشند سبب بروز این پدیده در فرزند خود می شوند.
وی تاکید کرد: رقابت غیرسازنده میان افراد عامل مهی در ایجاد چشم و هم چشمی است. از این رو می بایست با آموزش درست ئ ایجاد بینش و نگرش سازنده رقابت های نادرست را به رقابت های سازنده تبدیل نمود.
علیزاده با اشاره به نقش حسادت و چشم و هم چشمی افزود: افراد حسود به نوعی در پی همانند سازی با دیگران هستند و تمایلی نسبت به تمایز با اطرافیان خود نداشته و درصدد کسب داشته های دیگران هستند.
وی ادامه داد: اگر افراد وضعیت ظاهری و توانایی های فردی و مالی خود را همان گونه که هست قبول داشته باشند کمتر به چشم و هم چشمی با اطرافیان خود مبادرت می ورزند.
وی در پایان با اشاره به تاکید قرآن در سبقت گیری در امور مثبت و سازنده خاطر نشان کرد: شاخص های غنی موفقیت باید در جامعه تعریف شود و مردم بدانند که موفقیت در جامعه چه تعریفی دارد و موفقیت فقط در سطوح مادی نیست./
برچسب ها: روانشناس ، رقابت ، عامل ، سازنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.