سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

یادمان های انقلاب مشروطه

جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری، به دو بخش تاریخی و طبیعی تقسیم می شود، که قدمت برخی از جاذبه های تاریخی آن به دوران معاصر بر می گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مردم استان چهارمحال و بختیاری، در خلق حماسه های تاریخی همیشه نقش آفرین بوده اند و در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران نیز نقش آفرینی کرده اند.

دو اثر به جایی مانده از انقلاب مشروطه در این استان، اکنون به عنوان جاذبه های گردشگری در نوروز مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.

کتیبه های پیرغار در روستای ده چشمه و قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، از مهمترین آثار به جایی مانده از انقلاب مشروطه می باشد.

قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قارجار در شهر جونقان است که در ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۴۸ به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شد.

کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری، شهرت خود را مدیون مشروطه خواهان است و قیام بختیاری ها در انقلاب مشروطه در این کاخ قلعه شکل گرفت.

زمانی این کاخ قلعه دارای محوطه ای وسیع بود، ولی به مرور زمان به دلیل وضعیت تدافعی این قلعه حالت دفاعی به خود رگفت و محوطه این قلعه کوچک شد.

علیقلی خان سردار اسعد، در زمانی که وی زمامداری ایل بختیاری را بر عهده داشت، این قلعه را در دو طبقه با خشت و نمای آجر، ملات گچ و خاک و هنرهای حجاری گچبری، آیینه کاری و نقاشی احداث کرد.
مشروطه خواهان، پس از بازگشت از فتح تهران در راه بازگشت در روستای ده چشمه دو کتیبه فتح تهران را به یادگار گذاشتند.

از دیگر جاذبه های گردشگری مربوط به دوران تاریخ معاصر، کتیبه های مشروطه خواهان در روستای ده چشمه می باشد.
روستای ده چشمه شهرستان فارسان، یکی از این روستاهای دیدنی است که سنگ نوشته های انقلاب مشروطه در دوران قاجار را در خود نهفته دارد و سندی از حرکتهای صورت گرفته مردم این منطقه در انقلاب مشروطه محسوب می شود.

این روستا دارای جاذبه های گردشگری از جمله سنگ نوشته های مشروطه است که در کنار غاری به نام پیر غار و چشمه و آبشاری زیبا با طبیعت بکر و منحصر به فرد قرار دارد.

در تاریخ معاصر استان چهارمحال و بختیاری، سنگ نوشته های دوره مشروطیت در استان، ماندگارترین سند سنگی این دوران است که مورد توجه گردشگران قرار دارد.

مجموع سنگ نوشته های پیرغار در روستای ده چشمه شهرستان فارسان، تنها سند سنگی منحصر به فرد مشروطه دوم در ایران است.

این مجموعه سنگی به دستورحاج خسروخان سردار ظفر بختیاری، حاج علی قلی خان سردار اسعد دوم بختیاری و جعفر قلی خان سردار اسعد سوم بختیاری، مقارن با جنگ جهانی اول روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس جاودان شد.

مجموعه سنگ نوشته مشروطه پیرغار شرح فعالیت مجاهدین استان چهارمحال و بختیاری در مبارزه با استبداد محمدعلی شاه قاجار است.

این سنگ نوشته ها علاوه بر شرح وقایع مربوط به فتح اصفهان و تهران و همراهی مجاهدان استان چهارمحال و بختیاری با نهضت مشروطه خواه روحانیت اصفهان به رهبری آیت الله نورالله اصفهانی، مبین جریانهای فکری سیاسی و اجتماعی حاکم بر جنوب غربی ایران مقارن با اعاده مشروطه دوم و سقوط استبداد صغیر است.
مجموعه سنگ نوشته های مشروطه پیرغار، مشتمل بر چهار قطعه بر روی زمینه سنگ سیسیلی به خط نستعلیق نگارش شده است.

این سنگ نوشته ها بیانگر عدالت خواهی مردم استان چهارمحال و بختیاری و اعاده مشروطه دوم متعلق به 98 سال پیش است و مشروطه خواهان استان چهارمحال و بختیاری، از مسیرهای دزک، جونقان ، دهکرد (شهرکرد فعلی)، شهرک، وانان، چالشتر، فردانبه و فارسان تحت فرماندهی ابراهیم خان ضرغام السلطنه برای پیوستن به روحانیت مشروطه خواه به سمت اصفهان حرکت کردند.

این حرکت عدالتخواهانه و مشروطه خواهانه با رمزعلی(ع)و لااله الالله محمد رسول الله (ص) آغاز شد و پس از الحاق به روحانیت اصفهان، محور حرکت برای فتح پایتخت قرار گرفت.

گردشگران نوروزی، براحتی می توانند با عبور از شهرکرد و جاذبه های دیدنی مسیر به شهرستان فارسان و این سنگ نوشته برسند و آن را از نزدیک تماشا کنند و سپس از قلعه مشروطه در 44 کیلومتری مرکز استان در شهر جونقان دیدن کنند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.