سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

امامزاده شعيب دوزال؛ حافظ تاريخ در شمال غرب ايران

مجموعه مقبره امامزاده شعيب دوزال به همراه برج دوزال در 65 کيلومتري شهرستان جلفا در مکاني بسيار باصفا بر فراز کوهي مشرف به رود ارس بنا شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اين برج که قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجري و دوره حکومت ايلخاني مي‌رسد، داراي هشت ضلع آجري بلند است که روي يک قاعده سنگي استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمايي بلند با طاق‌ جناغي قرار دارد.

حاشيه‌اي از تزيينات معرق با کاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي دور تا دور قسمت بالاي برج را جلوه‌گر ساخته است، به طوري که دور تا دور بنا حاشيه‌اي از تزيينات معرق با کاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه اي به عرض 110 سانتي متر به چشم مي‌خورد.

قسمت غربي برج از طريق اتاقي به مسجد قديمي دوزال متصل مي شود و از همين اتاق مي‌توان به زير زمين و محل اصلي مقبره وارد شد.

روستاي دوزال به سرسبزي و خرمي و ميوه‌هاي فراوان باغ‌هايش به‌ويژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد.

آرامگاه امامزاده شعيب که به گفته خادم آن، فرزند امام موسي کاظم(ع) و برادر حضرت امام‌رضا(ع) است و نيز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعيب در روستاي «نوجه مهر» در نزديکي دوزال، زيارتگاه اهالي اين روستاها و بسياري از ساکنان آبادي‌هاي مسير پر پيچ و خم رود ارس است.

کشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زيارت امامزاده شعيب و امامزاده محمد مي‌روند و نذورات خود را ادا مي‌کنند.

مجموعه امامزاده شعيب دوزال، با تاريخي ايلخاني و صفوي، آبان ماه سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و تا کنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احيا را براي ماندگاري و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است./س

 

برچسب ها: امامزاده ، شعیب ، دوزال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.