سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشتباه بزرگ اتحادیه عرب در قبال سوریه

کارشناس سياسي مي‌گويد تصميم اتحاديه عرب درباره اعطاي کرسي سوريه به مخالفان، اشتباهي بزرگ و در تناقض آشکار با ادعاي آنان مبني بر حمايت از حل و فصل سياسي بحران در سوريه به شمار مي‌آيد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران   کارشناس سياسي مي‌گويد تصميم اتحاديه عرب درباره اعطاي کرسي سوريه به مخالفان، اشتباهي بزرگ و در تناقض آشکار با ادعاي آنان مبني بر حمايت از حل و فصل سياسي بحران در سوريه به شمار مي‌آيد.

دولت دمشق نيز در آستانه برگزاري نشست سالانه اتحاديه عرب در شهر دوحه پايتخت قطر، از تصميم اين اتحاديه مبني بر اعطاي کرسي سوريه به گروه‌هاي مخالف انتقاد کرده است.

هشام جابر مدير مرکز مطالعات خاورميانه در بيروت پايتخت لبنان در گفتگو با شبکه پرس تي وي به بررسي اين موضوع پرداخته است. آن چه در زير مي‌خوانيد، متن گفتگوي هشام جابر با شبکه پرس تي وي به شمار مي‌آيد :

پرس تي وي : آقاي هشام جابر رئيس جمهور سوريه آشکارا اين پيام را به کشورهاي عضو گروه بريکس ارسال کرد. شايد بهتر بود وي اين پيام را به کشورهاي عضو اتحاديه عرب که به تازگي نشست خود در دوحه را به پايان برده‌اند، ارسال مي‌کرد.

به نظر شما کشورهاي عضو بريکس به ويژه روسيه و چين از چه فاکتورهايي براي اعمال فشار عليه برخي کشورهاي عربي و متحدان غربي شان به منظور توقف روند تروريسم مي‌توانند استفاده کنند؟ همان طور که شما گفتيد، اين روند هر گونه راه حل سياسي براي بحران در سوريه را به بيراهه کشانده است؟

جابر : بله به مانند بسياري ديگر از کارشناسان معتقدم که تنها راه حل بحران در سوريه، مذاکرات سياسي است و استفاده از هر گونه راه حل نظامي ‌تنها به پيچيده تر شدن شرايط در سوريه کمک خواهد کرد. پيام بشار اسد رئيس جمهور سوريه به کشورهاي عضو بريکس و کشورهاي عضو اتحاديه عرب، به ويژه در شرايط فعلي کاملا مشخص است و وي نيز اين موضوع را آشکارا بيان کرده است که دولتي در سوريه حکم فرماست و دولت حاکم در سوريه آماده استفاده از راه حل سياسي براي پايان دادن به بحران در اين کشور عربي است.

درست است که بشار اسد از حمايت کشورهاي عضو بريکس و متحدانش نظير چين و روسيه و ايران و برخي کشورهاي عربي بهره مي‌برد، اما چيزي که در نشست سران اتحاديه عرب روي داد، به اعتقاد من به جاي ارائه راه حل و پايان دادن به بحران سوريه، تنها شرايط را در اين کشور پيچيده تر خواهد کرد. اين موضوع بيانگر نوعي تناقض در نشست سران اتحاديه عرب به شمار مي‌آيد.

و آنها درباره تصميمي‌که در پايان نشست سران اتحاديه عرب اتخاذ شد، گفتند که اين تصميم با هدف ارائه راه حل سياسي در سوريه اتخاذ شده است. از سوي ديگر آنها به برخي از کشورهاي عربي براي ارسال تسليحات نظامي‌براي شورشيان در سوريه، چراغ سبز نشان دادند. ثانيا آنها به اين موضوع که سوريه دولتي مستقل دارد و ۹۵ درصد از کشورهاي جهان آن را به رسميت مي‌شناسند و اين دولت کرسي در سازمان ملل دارد، بي توجهي کردند. سوريه حتي سفارت خانه اي در واشنگتن امريکا دارد.

آنها جايگاه دولت سوريه را گرفته و آن را به شورشيان اعطا کردند. اين تصميم، اولين در نوع خود در اتحاديه عرب به شمار مي‌آيد. بسياري از ناظران معتقدند که اين تصميم اشتباهي بزرگ بوده است. همچنين چراغ سبز نشان دادن به برخي ديگر از کشورهاي عربي براي ارسال تجهيزات نظامي‌به سوريه، اصلا ايده خوبي نبوده است.

و فکر مي‌کنم همان طور که بشار اسد گفته است، راه حل سياسي تنها راه حلي است که ما هميشه بر آن تاکيد کرده ايم و امريکايي ها و روس ها با حمايت چين خود را آماده آن مي‌کنند.

و من هنوز خوشبين هستم و احتمال مي‌دهم که ممکن است در دو ماه آينده شاهد اتخاذ چنين تصميمي ‌در ديدار ميان ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با باراک اوباما رئيس جمهور امريکا باشيم؛ همان طور که ما هميشه گفته ايم نشست هاي اتحاديه عرب و همچنين ابتکارهاي فرانسه و انگليس براي ارسال سلاح به سوريه تا زماني است که توافقي ميان مسکو و واشنگتن صورت نگرفته باشد و در صورت وجود چنين توافقي، اين کشورها به گوشه اي رانده شده و تنها نظاره گر تحولات خواهند بود.
تنها دو قدرت بزرگ منطقه يعني ايران و ترکيه توان آن را خواهند داشت تا در کنار روسيه و چين نقش مهمي ‌در سوريه ايفا کنند زيرا اين دو کشور قدرت ايفاي نقش در سوريه را دارند.

فکر مي‌کنم همه خبرهايي که اين روزها به گوش مي‌رسد، نتيجه عملکرد رژيم هاي عربي در قاهره است و همان طور که شما هم متوجه آن شده ايد و در کشورهاي عرب همسايه که در کنار سوريه مانند عراق و لبنان واقع شده‌اند، مي‌بينيد، اين کشورها با تصميم اتحاديه عرب موافق نيستند؛ حتي اردن که کمپي را براي آموزش مخالفان اختصاص داده است، با اين تصميم مخالف مي‌باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.