سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از هر 100هزار زن ايراني 30نفر دچار سرطان سينه مي شوند

مصرف زياد چربي ها، کم تحرکي و ورزش نکردن سبک زندگي سال هاي اخير ايراني هاست که سبب شده از هر 100هزار جمعيت 30نفر به سرطان سينه مبتلا شوند.

دکتر کريمي دز گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مردم در جوامعي که غربالگري درآنجا مرسوم است معمولا يک ؟دوسال يک بار آزمايش ماموگرافي مي دهند تا مشخص شود مبلا به سريان سينه هستند يا خير اما در جامعه ما آزمايش دادن هاي پي در پي مرسوم نيست از اين رو سرطان سينه را يات از طريق توده ايجاد شده در سينه و يا ترشح خوني از آن تشخيص مي دهند.
وي سابقه خانوادگي را در ابتلا به اين بيماري بسيار با اهميت دانسته وتصريح کرد: از عوامل ابتلا به اين عارضه تعدادي از جمله افزايش سن بالاي 40 سال سبک زندگي فعاليت کم عوامل ژنتيکي و دريافت چربي زياد شناخته شده و تعدادي تيز ناشناخته مانده اند.
وي معاينه ساليانه را بسيار مهم دانست و ادامه داد: اگر بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود قابل پيشگيري است بطوريکه بقاي بيمار تضمين مي شود.
کريمي افزود: اگر اين بيماري پيشرفت کند امکان درگيري ارگان هاي ديگر همانند استخوان کبد مغز ريه و درنهايت مرگ را به دنبال خواهد داشت.
وي سرطان سينه را پس از سرطان پوست از شايع ترين سرطان در خانم ها در اکثر جوامع دانست و عنوان کرد: در ايران به ازاي هر 100هزار نفر 30هزار نفر دچار مي شوند که آمار متوسطي است.
وي ادامه داد: اين در حالي است که قبل 18 الي 20 نفر در 100هزار جمعيت بود که هم اکنون به 30و با توجه به اينکه سبک زندگي خانواده هاي ايراني در حال نزديک شدن به نوع زندگي غربي است مطمئنا اين آمار در آينده افزايش خواهد يافت.
کريمي در پايان اظهار داشت: اجتناب از خوردن غذاهاي پرچرب سبک ابتلا با يان بيماري را کاهش مي دهد. هم چنين نوع زندگي به فعاليت فيزيکي و ورزش نيز در کاهش ابتلا به اين عارضه دخيل هستند.
گفتني است: برطبق آمارها آمريکا و کانادا بالاترين ميزان ابتلا و ژاپن و کره پايين ترين ميزان ابتلا به سرطان سينه را دارند./س
برچسب ها: سرطان ، سینه ، زنان ، ورزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.