سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازديد از جمجمه ها و استخوان هاي انسان در موزه پارينه سنگي

موزه پارينه سنگي زاگرس شامل مجموعه اي از ابزار آلات سنگي و استخوان هاي انسان از دوره پارينه سنگي در كرمانشاه قرار دارد

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، موزه پارينه سنگي زاگرس نام موزه اي تخصصي در زمينه پيش از تاريخ است كه در رديف موزه هاي تخصصي جهان قرار دارد و به عنوان نخستين موزه پارينه سنگي خاورميانه شناخته مي شود.
اين موزه در تكيه بيگلدبيگي و خيابان مدرس شهر كرمانشاه قرار دارد كه در سال 1386 توسط فريدون بيگلري و مرادي بيستوني تاسيس شده است و شامل مجموعه اي از ابزار آلات سنگي و استخوان هاي انسان از دوره هاي پادينه سنگي در ايران و كشورهاي ديگر را شامل مي شود.
قديمي ترين اثري كه در اين موزه نگهداري مي شود مربوط به ابزار سنگي است كه با قدمت نزديك به يك ميليون سال كه در كشف رود خراسان پيدا شده است همچنين در اين موزه مولاژهايي از جمله انسان نئاندرتال، انسان هوشمند، و تصاوير بازسازي شده از شكارچيان عصر سنگ نمايش داده مي شود.
اين موزه از 4 اتاق تشكيل شده است كه آثاري از دوره هاي ديرينه سنگي و نوسنگي كه بازه زماني 1000 سال تا 8 هزار سال پيش را در بر دارد در اتاق اول مستندي در مورد ابزار آلات سنگي و اين كه چگونه انسان هاي نخستين اين ابزار را درست مي كردند وجود دارد و همچنين نخستين مولاژ ساخته شده از انسان نئاندرتال در ايران و خاورميانه در اين قسمت موزه قرار دارد.
اتاق دوم به استخوان هاي انسان ها و حيوانات در منطقه باستان شناسي زاگرس و همچنين چندين جمجمه انسان در مناطق معروف باستان شناسي از اروپا و خاور نزديك و همچنين مجموعه فسيل هاي غاروزمه كه اهميت ويژه اي دارد اختصاص پيدا كرده است.
اتاق سوم كه ابزار آلات سنگي مربوط به دوره ديرينه سنگي از مناطق باستان شناسي مختلف مثل كشف رو، گنج پر و شيواتو را شامل مي شود و در اتاق چهارم هم ابزارهاي سنگي و استخوان هاي حيوانات مربوط به اواخر عصر سنگ و نوسنگي وجود دارد./ي2

گزارش از عطيه آقابابايي.
برچسب ها: موزه ، پارینه ، سنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.