سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستاوردي جديد در عرصه الکترونيکي؛

طراحي و ساخت اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرايه اي

پژوهشگران کشورمان موفق به طراحي و ساخت اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرايه اي براي نخستين بار در کشور شدند.

نادر شکوفي مجري اين طرح در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرايه اي قابليت طيف گيري در ناحيه مرئي فرابنفش الکترو مغناطيس را در کمتر از ثانيه به طور همزمان دارد.

وي افزود: اين سيستم که براي اولين بار در داخل کشور ساخته شده هم اکنون مراحل تحقيقاتي و ساختار نمونه آزمايشگاهي را پشت سر گذاشته و نمونه ارائه شده يک نمونه تجاري آماده جهت توليد و ارائه  به بازار است.

شکوفي تصريح کرد: اين دستگاه جهت آناليز نمونه هاي شيميايي بيوشيميايي نانو دارويي زيست محيطي نفتي فلزي پتروشيمي و کلينکي مورد استفاده قرار مي گيرد وحوزه کاربرد آن در مراکز دانشگاهي تحقيقاتي صنايع نفت و پتروشيمي صنايع شيميايي و دارويي صنايع فلزي و معدني و آزمايشگاهي پزشکي و کلينيکي است.

وي اظهار داشت: سيستم طيف سنجي با آشکارسازي آرايه اي ارائه شده به عنوان يکي از سيستم هاي با فناوري بالا بوده که فناوري آن در انحصار چند کمپاني سازنده بزرگ جهاني از آمريکا اروپا و ژاپن است و سيستم طيف سنجي ارائه شده زير ساخت جهت ساخت دستگاه هاي متعدد پيشرفته تجزيه اي از جمله دستگاه هاي:
RAMAN Spectromter             ICP-Oes

شکوفي خاطر نشان کرد: تا پس پرتوهاي فرابنفش مدئي و مادون قرمز نزديک به نمونه جداسازي پرتوهاي مختلف نور برحسب طول موج و اندازه گيري همزمان همه طول موج ها نوسط آشکارسازي آرايه اي صورت مي گيرد چنانچه اين طرح شامل طراحي الکترونيکي با قابليت دريافت پيوسته دادها از سخت افزار در زمان چند ميلي ثانيه. سيستم تشخيص و کنترل هوشمند منبع تابش و آشکارساز و همزماني دو بخش است و نرم افزرا و سخت افزار پيشرفته طراحي شده امکان دريافت اطلاعات دستگاه را به خوبي ميسر مي سازد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.