سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قسمت دوم تنیس روی میز؛

فینال تورهای جهانی و دیگر رکورد تاریخی نوشاد عالمیان

رقابتهای فینال تورهای جهانی یکی از معتبر ترین رقابتهای تنیس روی میز جهانی است، فدراسیون جهانی در سال 2012، 15 مسابقه تور جهانی را در قاره های مختلف دنیا برگزار کرد که نوشاد در برخی از آنها شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، رقابتهای فینال تورهای جهانی به عنوان یکی از معتبر ترین رقابتهای تنیس روی میز جهانی شناخته شده است، فدراسیون جهانی در سال 2012، 15 مسابقه تور جهانی را در قاره های مختلف دنیا برگزار کرد که 16 بازیکن برتر در رده بزرگسالان و 8 ورزشکار برتر در رده زیر 21 سال و 8 تیم برتر دو نفره که بیشترین امتیازات را در مجموع تورهای جهانی گرفته باشند در آن شرکت مي كنند.
 
نوشاد عالميان در مسابقات تور جهاني كويت، كره جنوبي، آلمان و لهستان موفق شد با كسب 3780 امتياز بعد از چين تايپه رتبه دوم رده بندي تورهاي جهاني را به خود اختصاص دهد و به عنوان اولين ايراني در فينال تورهاي جهاني حضور پيدا كرد.
 
نماينده كشورمان كه در رقابتهاي المپيك لندن شايستگي‌هاي خود را به همگان در عرصه هاي جهاني و داخلي نشان داده بود در اين مسابقات به عنوان سيد دو بازيهاي شركت كرد و موفق شد با كسب پيروزي هاي مختلف خود را به مرحله نهايي رساند در مرحله نهايي مقابل حريف آلماني خود شكست را پذيرا شود تا در آخرين روزهاي دوران حرفه اي بازي خود در رده سني اميد مقام نايب قهرماني اين مسابقات حساس را در كلكسيون افتخارات خود جاي دهد پس از اين نوشاد عالميان جايگاه چهارم اميدهاي جهان را در رده بندي فدراسيون جهاني از آن خود كرد و با اين رتبه بالا و تاريخي با رده سني اميد وداع كرد تا از آن پس فقط در رده بزرگسالان به رقابت بپردازد.
 
* جام بين المللي فجر و ايراني هايي كه حتي جزو 4 بازيكن نهايي هم نشدند
 
 رقابت هاي بين المللي تنيس روي ميز جام فجر به ميزباني تهران و با اختلاف زمان كم از مسابقات فينال تورهاي جهاني با حضور كشورهاي خارجي برگزار شد در مسابقات تيمي تيم بانك دي در بخش مردان و تيم ملي ايران الف در بخش بانوان به عنوان قهرماني دست يافتند اما در بخش انفرادي نتايج به دست آمده مطلوب نبود با وجود اينكه پينگ پنگ بازان شركت كننده از كشورهاي خارجي از جمله هند و مجارستان از نظر رنكينگ از بازيكنان ايران بسيار بالاتر بودند اما تمامي مردان پينگ پنگ ايران از جمله نوشاد عالميان،‌ محمدرضا اخلاق پسند و افشين نوروزي از دور رقابت هاي كنار رفتند و نتوانستند حتي خود را به چهار نفر برتر برسانند.
 
برگزاري اين مسابقات و صرف هزينه هاي مختلف از جمله هزينه اياب و ذهاب و اقامت تيم هاي خارجي و ورودي هاي سنگيني كه از تيم هاي ايراني به مبلغ 50 ميليون تومان براي حضور در مسابقات گرفته شد حاشيه هاي مختلفي را براي فدراسيون تنيس روي ميز ايران به وجود آورد و به نوعي شكست براي فدراسيون ايران تبديل شد.
 
* تشكيل اردوي تيم ملي پس از 2 سال
 
در سال 1391 اردوي تيم ملي پس از گذشت حضور 2 سال برگزار شد و بازيكنان ايران پس از مدتها در كنار هم و به مربيگري احمد جعفري پور تمرين كردند اردويي كه درگير حواشي از جمله اخراج افشين نوروزي شد. در حالي كه بيشتر بازيكنان ملي پوش معتقد هستند تهران مكان خوبي براي برپايي اردو نيست  و سرعت توپ در اين استان به ميزان قابل توجهي بالا است اما اردوي تيم ملي به ميزباني آكادمي بين المللي تهران برگزار شد.
 
جعفري پور مربي تيم از وضعيت آمادگي بازيكنان و اضافه وزن برخي از آنها گلايه مند بود.
 بازيكنان هم از مكان اردو، وضعيت تغذيه و نبود حريف تمريني ابراز نارضايتي كردند.
 اين اردو مدت 10 روز طول كشيد و قرار شد در ماه هاي بعدي ادامه داشته باشد.
 
* ماجراي افشين نوروزي و خشم جناب رئيس
 
يكي از پرحاشيه ترين اتفاقات سال 91 براي فدراسيون تنيس روي ميز ايران داستان افشين نوروزي و محروميتش بود نوروزي كه با يكي از روزنامه هاي رسمي كشور مصاحبه كرده بود قرباني تيتر مصاحبه شد تلقي كردن فدراسيون به جمله برو بيا تا جايي خشم محمد زارع پور رئيس فدراسيون تنيس روي ميز را برانگيخت كه نوروزي به كميته انضباطي احضار شد و قبل از برگزاري اين جلسه از طرف زارع پور از اردوي تيم ملي و با شكلي غير معمول و با دخالت ماموران حراست اخراج شد پس از تشكيل كميته انضباطي راي سخت گيرانه و ناعادلانه محروميت يك ساله براي اين ملي پوش المپيكي بريده شد.
 
وی پس از اعلام اين راي فدراسيون مورد هجوم رسانه ها قرار گرفت و بسياري از برنامه هاي تلويزيوني و راديويي و رسانه هاي مكتوب به آن روي آوردند تا در نهايت قرار شد پس از عذرخواهي نوروزي درباره صحبت هايي كه در مصاحبه انجام داده بود جلسه استيناف برگزار شود برگزاري اين جلسه هم پر از حرف و حديث بود و به قدري در تشكيل آن تاخير افتاد كه رقابت هاي دسته برتر و مرحله اول انتخابي تيم ملي هم برگزار شد و نوروزي به خاطر محروميت مسابقات جهاني فرانسه را از دست داد جلسه استيناف سرانجام برگزار شد و حكم به ظاهر تا 3 ماه كاهش يافت اما همين مدت هم تفاوتي با 6 ماه محروميت نمي كرد و نوروزي هم از تيم ملي هم از ليگ جا مي ماند.
 
در نهايت ماجرا و باز فشارهاي مختلف زارع پور تصميم گرفت نوروزي را ببخشد و اين موضوع فيصله يافت هر چند ملي پوش المپيكي كشورمان مسابقات جهاني را از دست داد.
 
* درخشش جوانان تنيس روي ميز
 
فدراسيون تنيس روي ميز در سال 1391 شاهد درخشش جواناني بود كه نويد آينده اي روشن را براي اين رشته ورزشي به ارمغان آوردند.
 
محمد علي رويين تن يكي از ستاره هاي جوان در سال 91 بود كه با وجود سن و سال كمش در رقابت هاي رده بندي دسته برتر بزرگسالان درخشيد و تا انتخابي مرحله دوم تيم ملي هم پيش رفت وي با تكنيك هاي قابل توجه و روحيه جنگنده خود بازي هاي خيره كننده و قابل توجهي را از خود به نمايش گذاشت.

پوريا عمراني، عليرضا ملارجبي،‌ امين مير الماسي،‌ حميدرضا طاهرخاني. امير هايي بودند كه نشان دادند مستحق توجه بيشتر و سرمايه گذاري براي پيشرفت تنيس روي ميز ايران هستند.
 
* مسابقات انتخابي تيم ملي و جاهاي خالي...
 
رقابت هاي انتخابي تيم ملي تنيس روي ميز به منظور شركت در مسابقات جهاني فرانسه اسفند ماه 91 برگزار شد در حالي كه جاهاي خالي برخي بازيكنان به چشم مي خورد.
 
در اين مسابقات نوشاد عالميان به دليل حضور در تور جهاني قطر حضور داشت افشين نوروزي هم به علت محروميت از شركت در رقابت هاي باز ماند محمدرضا اخلاق پسند در مرحله اول انتخابي تيم ملي از ناحيه كتف مصدوم شد و از ادامه حضور در مسابقات انصراف داد به اين ترتيب از بين چهار نفر اول ايران فقط نيما عالميان مسابقه داد در جريان بازي هم پوريا عمراني و واحد مالميري به دليل مصدوميت انصراف خود را اعلام كرده واز شركت در مسابقات باز مدند با كم شدن يك به يك اين بازيكنان سرانجام مسابقات به پايان رسيد و نيما عالميان مهران احدي و حميدرضا طاهر خاني ملي پوش شدند.
 
* سقوط نوشاد در آخرين رنكينگ اعلام شده و هشدار براي كمك به اين بازيكن
 
آخرين رنكينگ فدراسيون جهاني در سال 91 و در ماه مارس 2013 در حالي اعلام شد كه بيشتر بازيكنان ايران هم در بخش مردان و هم در بخش زنان نسبت به جايگاه قبلي خود سقوط كردند از اين بين سقوط نوشاد عالميان به رده 66 رتبه اي قابل تامل بود نوشاد كه تا رده 40 هم پيش رفته بوده مدت دو ماه پي در پي است كه سقوط مي كند و حضورش در مسابقات قطر هم نتوانست كمكي به افت رنكينگ وي بكند طبق گفته هاي كارشناس تنيس روي ميز مربي تيم ملي و پدر نوشاد نابغه تنيس روي ميز ايران اكنون تا حدي پيشرفت كرده و در سطحي است كه ديگر نمي تواند با امكانات ابتدايي و بدون ابزار و تمرين در پاركينگ سطح خود را حفظ كند.
 
نوشاد نياز به توجه و فراهم كردن ابزارهاي لازم دارد تا به افتخارات خود بيفزايد حضور در ليگ خارجي تمرين در كنار حريفان تمريني قدرتمند خارجي و شركت در مسابقات مختلف و از جمله نيازهايي هستند كه بازيكن اسطوره اي پينگ پنگ ايران به آن ها احتياج دارد با اين امكانات نبايد از وي انتظار پيشرفت داشت ممكن است عالميان دوباره به رنكينگ هاي بالا بازگردد فدراسيون تنيس روي ميز نياز به بودجه اي دارد تا بتواند روي چندين بازیکن خود از جمله نوشاد سرمايه گذاري كند و بتواند تنيس روي ميز ايران را در سطح جهاني مطرح سازد. /مح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.