سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره سلامت قلب وعروق وزارت بهداشت؛

فشار خون 50 درصد علت سکته های قلبی و مغزی

تا سال 2025 تعداد مبتلایان به فشار خون به یک میلیارد و نیم در دنیا می رسد که این امر علت 50 درصد سکته های قلبی و مغزی است.

دکتر طاهره سماوات رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار  علمی باشگاه خبرنگاران افزود:مصرف دخانیات، بی تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی در جامعه امروزی دست به دست هم داده اند که منجر به شیوع فشار خون در جامعه شده اند  در کشور ما حدود 5/17 درصد افراد در رنج سنی 15 تا 65 سال مبتلا به فشار خون هستند که از سن 60 سال میزان ابتلا به ان به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.
 
وی گفت:  با توجه به شیوع فشار خون در دنیا سازمان جهانی بهداشت ما امسال را به نام فشار خون بالا را جدی بگیرید نامگذاری کرده است و به همین نام گذاری کرده است که تا سال 2025 تعداد افراد مبتلا به فشار خون بیش از یک میلیارد و نیم خواهد رسید .
بنابر این  برنامه های هفته سلامت با هدف آشنا سازی در خصوص فشار خون و تبعات و عوارض آن تعیین شده است

سماوات اظهار داشت: 50% علت سکته های قلبی و مغزی و نارسایی های کلیه، به علت فشار خوناست که فرد یا از ابتلا به آن به دلیل بی علامتی آگاه نبوده و یا درست فشار خونش را کنترل نکرده است.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد:  باید به این نکته توجه  کنیم باید که افراد خانواده هایی که فشار خون در آنها ارثی است باید بعد از سن 30 سالگی  یک بار فشار خونان توسط پزک اندازه گیری شود تا اگر نوساناتی در آن دیده شده هر چه زودتر تحت درمان قرار گیرند افرادی هم که فشار خون ارثی در خانواده ندارند حتما بعد از سن 35 سالگی سالی یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

 سماوات خاطر نشان کرد: کشور های توسعه یافته با آموزش و آلات مردم ارائه  آماده با نمک کمتر توانسته اند راهکار ذخیره کننده  51 میلیون دلار در صورتی که در کشورما یک فرد به بیماری خود اعتنایی می کند و درصورت هر گونه آسیب باید چندین برابر هزینه برای آسیب وارده کنند./س
برچسب ها: قلب ، عروق ، مغز ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.