سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخش نهم دانشنامه IT؛

رایانه ها هم نیاز به راننده دارند

Driver یا راه انداز نقش یک راننده را دارد که باعث می شود سخت افزار ها به درستی کار کنند.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،بخش نهم دانشنامه فناوری اطلاعات  شامل اصطلاحات نرم افزاری منتشر می شود.

1- Driver

درایور یا راه انداز یک نرم افزار می باشد که برای راه اندازی سخت افزاری خاص مورد استفاده قرار می گیرد.درایور ممکن است برای سخت افزارهای داخلی مانند کارت گرافیک و یا سخت افزار های بیرونی مانند چاپگرها مورد نیاز باشد.البته سخت افزارهای جدید مانند موشواره ها یا صفحه کلید ها با قابلیت Plug & Play نیازی به نصب نرم افزار راه انداز یا درایور ندارند.راه های بسیاری برای نصب نرم افزار راه انداز وجود دارد که عبارتست از نصب از روی دیسک همراه سخت افزار و یا دانلود نرم افزار راه انداز از سایت پشتیبانی شرکت سازنده سخت افزار.

2- Operating System 

عبارت Operating System یا کوتاه شده ی OS معادل سیستم عامل در فارسی می باشد.سیستم عامل یک نرم افزار واسط برای ارتباط سخت افزار ها و سایر نرم افزار ها برای اجرا روی رایانه ها می باشد.سیستم عامل های متعددی طراحی و ساخته شده اند که مشهور ترین آن ها سیستم عامل ویندوز،Mac،لینوکس و آندورید می باشد.

3- DirectX 

DirectX مجموعه ای از دستورات و توابع است که توسط شرکت های سازنده نرم افزار برای اجرای هرچه بهتر محصول نوشته شده است.البته در سیستم عامل ویندوز DirectX برای اجرای بازی های ویدویی و به عنوان یک شتاب دهنده گرافیکی و صوتی استفاده می شود.

4- Codec 

کلمه ی Codec کوتاه شده ی عبارت coder-decoder می باشد.بسیاری از فایل های صوتی و تصویری دارای قالب های خاص می باشند.با استفاده از ابزار کدک می توان انواع  فایل های صوتی و تصویری را با نرم افزار پیشفرض پخش کننده صوت و تصویر رایانه ها پخش کرد.

5- FAT32

کلمه ی FAT کوتاه شده ی کلمه ی File Allocation Table بوده و و  یک نوع نحوه ذخیره اطلاعات روی دیسک ها می باشد.FAT32 نوع پیشرفته یFAT  می باشد که که می تواند اطلاعات را کنار هم چیده و دسترسی به آن ها آسان شود.این نوع حافظه ها حداکثر دو ترابایت ظرفیت دارند و مصرف برق در آن ها بسیار بالاست.
برچسب ها: نرم افزار ، اصطلاح ، آی تی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.