سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهم ترین راه جلوگیری از فشار خون بالا جلوگیری از اضافه وزن است

جلوگیری از اضافه وزن و چاقی مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالاست.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وقتی که عروق در اثر بیماری مزمن فشار خون تحت تاثیر قرار میگیرند خون رسانی به روده ها کاهش پیدا می کند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در توضیح بیماری فشار خون به خبرنگار وب­ دا گفت: به حالتی که در آن خون در گردش موجود در عروق نیرویی بیش از حد معمول به دیواره عروق وارد می کند "فشار خون" و یا به تعبیر صحیح تر "بیماری پرفشاری خون" گفته می شود که درصد قابل توجهی از جمعیت بالای 50 سال به آن مبتلا هستند.

دکتر پژمان علوی نژاد اظهار داشت: وقتی این نیروی بیش از حد به جدار عروق وارد میشود به مرور زمان، گذشته از عوارض حادی که میتواند داشته باشد که مثال مشهور آن هم سکته های قلبی و مغزی است می تواند بصورت مزمن بر روی جدار عروق تاثیر گذاشته و باعث آسیب رسانی جدی به آن شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: به این افراد توصیه می شود که سالیانه ضمن انجام آزمایش های لازم  تحت نظر پزشک قرارداشته باشند و در نهایت یک الگوی زندگی سالم داشته باشند به این صورت که از اضافه وزن خود جلوگیری کنند، هفته ای 2 الی 3 جلسه به صورت مرتب ورزش های هوازی داشته باشند و در رژیم غذایی خود مصرف نمک را به حداقل ممکن برسانند.

وی در ادامه گفت: این بیماران از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنند و در مقابل، میوه و سبزیجات تازه را به مقدار فراوان در رژیم غذایی خود وارد کنند که رعایت همین نکات میتواند کلید سلامتی افراد باشد.

دکتر علوی نژاد گفت: مهمترین نکته ای که فرد مبتلا به فشار خون باید مورد توجه قرار دهد این است که نسبت به درمان و رعایت رژیم غذایی پایبند باشد. به این معنی که تصور نشود در یک فاصله 3 یا 6 ماهه با مصرف دارو فشار خون وی کنترل و دوره درمان کامل شده  و دیگر نیازی به مصرف دارو و یا رعایت رژیم غذایی نمی باشد.

وی افزود: معمولا فشار خون بیماری است  که تا پایان عمر با شخص بیمار همراه خواهد بود و مصرف دارو در این بیماری همیشگی می باشد.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه می شود که تا حد امکان از زندگی ماشینی پرهیز شود و در فواصل مناسب، پیاده روی و یا از وسایلی مانند دوچرخه استفاده شود. برخلاف گذشته که تصور بر این بود که فشار خون نباید از یک حد مشخصی پایین تر بیاید، پزشکان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که فشار خون هر چقدر پایین تر باشد البته تا جایی که خطر و علامت خاصی نمایان نشود، برای کارکرد بدن، قلب و عروق بهتر خواهد بود./س
برچسب ها: چاقی ، وبدا ، فشار ، خون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.