سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پنج فوروارد برتر آسیا در مسیر فیلیپین:

صمد نیکخواه در بین برترین فورواردهای آسیا

سایت آسیا بسکت در مجموعه گزارشاتی به بررسی پنج پست بسکتبال در آسیا پرداخت. در گزارش مربوط به فورواردهای آسیا، صمد نیکخواه به عنوان یکی از برترین های معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران سایت آسیا بسکت در مجموعه گزارش های مربوط به پنج پست بسکتبال به پست فوروارد کوچک 3 پرداخت و در تعریف این بازیکنان نوشت: فوروادهای کوچک بازیکنانی بزرگ هستند که بر محیط پیرامونی تیمشان کنترل دارند، به اندازه کافی ریباند می‌کنند و آخرین خط دفاعی را در مقابل بازیکنان نفوذی تشکیل می‌دهند.

در این گزارش به شلوغ ترین پست آسیا حداقل از نظر تعداد بازیکنان با استعداد می‌پردازیم نوشتن در مورد این پست یکی از سخت ترین کارهای ممکن بود چون نامهای بزرگ زیادی در بین  فورواردهای کوچک دیده می شود یکی از مهمترین دلایل این تجمع بازیکن، قدرت نفوذ بالا و تکیه به بازیکنان این پست برای گلزنی در یک تیم است.

برخی از پر افتخارترین بازیکنان تاریخ بسکتبال مثل اسکاتی پیپن، لری برد و لبرون جیمز و کارملو آنتونی فوروارد کوچک بوده اند.

فورواردهای کوچک ترکیب خوبی از سایز، سرعت و قدرت و شوت دارند که تمام این ها در بازی بسکتبال اهمیت زیادی دارند.

پیش از معرفی پنج بازیکن برتر پست 3 در آسیا، چند بازیکنی که به دلایلی در این لیست قرار نگرفتند معرفی می‌شوند.

*زید عباس، تای گومبو و یاسین موسی

زید عباس یکی از بازیکنان برتر آسیا به دلیل خداحافظی از تیم ملی اردن در لیست برترین ها قرار نگرفت عباس با توجه به عدم توافق تیم باشگای اش گوانگ دونگ چین و مسئولان اردن بر سر بازی در تیم ملی، از بازیهای ملی کناره گیری کرد.

تانگوی گومبو بازیکن قطر بدون شک یکی از استعدادهای هیجان انگیز آسیا است اما مشکلات وی با تیم ملی حضور رشد در بازیهای سال آینده آسیا را باتردید مواجه کرد این بازیکن دو سال قبل هم در بازیهای ووهان حضور پیدا نکرد و با قرار نگرفتن وی در لیست بازیکنان کاپ آسیا امید زیادی به حضورش در فیلیپین هم نیست.

یاسین موسی یکی از بازیکنان انعطاف پذیر بین 2 پست فوروارد کوچک و قدرتی است و قطعاً یکی از بهترین بازیکنان منطقه به حساب می آید اما سرعت  فرمایش این بازیکن واقعا زیاد است.

*صمد نیکخواه بهرامی، 30 ساله ایران

باشگاه فعلی و آمار، مهرام 8/19 امتیاز چهار ریباند و 2 پاس گل در هر بازی آمار مسابقات کاپ آسیا 2012 ؛ 1/17 امتیاز، 8/5 ریباند، 3/2 پاس گل و 4/1 توپربایی نقاط قوت: صمد از مسابقات 2007 ژاپن به شکل برجسته ای مطرح شد و از آن زمان به بعد سلطه این بازیکن از بین رفته است وی یکی از بازیکنان تطبیق پذیر به شمار می رود که سایز خوبی برای بازی در پست چهار داشته و از طرفی مهارتهای کافی برای بازی در پست 3 هم در وی وجود دارد صمد به عنوان با ارزش ترین بازیکن سال 2012 کاپ آسیا انتخاب شد.

بازیکن مهرام نیمه دیگر حمله یک -2 ایران، به همراه حامد حدادی است و مهمترین نقاط قوت وی قدرت بندی، برش  و عبور در بازی است.

صمد یک گلزنی مادرزادی است که شاید تنها پشت سر نفر بعدی همین لیست قرار بگیرد.

نقاط ضعف در بحث حمله، صمد یکی از بهترین بازیکنان آسیا است اما  اگر یک ایراد در کار وی وجود داشته باشد آن نداشتن ثبات در پرتاب های 3 امتیازی است در سال 2011 صمد تنها 32 درصد آمار 3 امتیازی داشت، در مسابقات سال 2012 تنها 3 پرتاب از 23 اقدام خود را گل کرد و در لیگ فعلی ایران هم تا زمان نگارش این گزارش تنها 25 درصد شوت موفق داشته است.

*فادی الخطیب: 34 ساله، لبنان

آمار در باشگاه فعلی: شامویل 5/25 امتیاز، 8/6 ریباند، 54 پاس گل
آمار کاپ آسیا 2012، 3/28 امتیاز، 7/9 ریباند، 7/4 پاس گل در هر بازی.
نقاط قوت: فادی زمان ندارد و افسانه ای زنده در کشور لبنان است فادی 2 سال قبل قصد خداحافظی از بازیهای ملی را داشت و حالا 34 ساله است لبنانی ها بعد از بازنشستگی فادی و ناکامی در ووهان از این بازیکن برای بازگشت خواهش کردند دلیل آن هم روشن است فادی همه کار برای تیم  ملی لبنان انجام می دهد همه کار نقاط ضعف: تنها دو نقطه ضعف در بازی فادی دیده می شود بی ثباتی در پرتاب های 3 امتیازی و ترن دورها (توپ های از دست رفته) زیاده وی در تیم شامویل تنها کمی بالاتر از 36 درصد پرتاب 3 امتیازی دارد که شاید بد نباشد اما مثل صمد چیزی است که حریفان امکان استفاده از آن را دارند اما حفظ توپ جز نگرانی های فادی نیست و معمولا در هر بازی 3 توپ از دست رفته دارد و در کاپ آسیا این تعداد به 5/4 توپ از دست رفته در هر بازی رسید.

*سون یو: 28 ساله چین

باشگاه فعلی و آمار: اوشن المپنز پکن آماری از وی در دست نیست.
آمار بازیهای آسیایی 2011: 11/9 امتیاز، 9/4 ریباند و 3/2 پاس گل در هر بازی
نقاط قوت: شاید سون یو مثل ستاره هایی چون یائومینگ، وانگ ژی ژی، یی آریان لیان بازی نکرده باشد اما آمار وی در حد بازیکنانی مثل فادی و صمد است هر چند وقت در تیم خود نقش رهبری نداشته است نقطه قوت سون این است که تقریبا هر چه مربی بخواهد را در زمین اجرا می کند سایز، سرعت و نحوه بازی سون این بازیکن را در بین برترین های پست 3 قرار میدهد.
نقاط ضعف: بزرگترین نقطه ضعف سون پیدا نکردن جایگاه در ترکیب تیم ملی چین است.
با توجه به تعداد زیاد ستاره ها در تیم وی مجبور به گرفتن نقش حاشیه ای تری شده است.

*تاکویا کاوامورا: 27 ساله ژاپن

باشگاه فعلی و آمار: لینک توچیکی برکس 18 امتیاز ، 5/3 ریباند و چهار پاس گل در هر بازی
آمار مسابقات آسیایی 4/13 امتیاز، 1/3 پاس گل.
نقاط قوت : کاوامورا یکی از گلزنترین بازیکنان ژاپن است وی این نقش را دو سال قبل در ووهان ایفا کرده و یک بار دیگر باید در بازیهای ماه آگوست تکرار کند.
با توجه به آمار این بازیکن یک ماشین حمله است و به دنیا آمده تا با نفوذ و شوتهایش، خطوط دفاعی را بشکند و گاهی به بازیکنان پست بالا پاس بدهد یکی از عوامل موفقیت ژاپن در مانیل این خواهد بود که کاوامورا چطور با دفاعی که روی وی انجام می شود هماهنگ خواهد بود.
نقاط ضعف: برخلاف چیزی که میانگین توپ ربایی وی نشان میدهد کاوامورا بازیکن خوبی در دفاع نیست وبا نزدیک 3 توپ از دست رفته و در هربازی در صد توپ های از دست رفته زیادی هم دارد.

*جت چانگ: 26 ساله تایوان

آمار کاپ آسیا 13 امتیاز و 6/4 ریباند و هر بازی آمار قهرمانی آسیا 2011 : 6/11 امتیاز، 1/2 ریباند در هر بازی
نقاط قوت: جت چانگ یکی از قدرت های جوان تایوان است یک گلزن ما درزاد که به نظر می‌یسد ویژگی های چن – سین – آن بازیکن قدیمی تایوان را به ارث برده است در صد پرتاب های 3 امتیازی وی قابل ذکر نیست اما این بازیکن اگر روی نوار گلزنی قرار بگیرد چیزی جلودارش نیست برای کسی که معمولا توپ را در دست دارد درصد توپ از دست رفته وی زیاد نیست تنها یک توپ از دست رفته در هر بازی
نقاط ضعف: چانگ کمی پیش بینی پذیراست و به ندرت برای بازیکنان هم تیمی اش بازسازی می‌کند زمانی که قصد برش و نفوذ دارد 90 درصد مواقع توپ را در میانه راه از دست می دهد./مح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.