سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماه به ديدار سماک اعزل مي رود

شامگاه پنجشنبه هشتم فروردين قمر پرمهتاب ماه به ديدار ستاره سماک اعزل در آسمان خواهد رفت.

کاوه جمالي، مدرس و پژوهشگر نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: قمر ماه تنها قمري است که در مداري بيضوي شکل به دور سياره زمين در حال چرخش مي باشد و قطري حدود سه هزار و 476 کيلومتري که معادل يک چهارم قطر زمين است را به خود اختصاص داده است.

وي افزود: اين کروه سنگي حدود 4.5 ميليارد سال پيش همزمان با مين شکل گرفته که در اطراف آن نيز جو بسيار کمي وجود دارد و همين جو کم موجب تغييرات بسزايي در دماي آن شده، به طوري که دماي اين قمر در روز 117+ و در شب 173- است.

جمالي در ادامه اظهار داشت: سطح قمر ماه داراي عوارض و گودال هاي بسياري است که علت ايجاد آنها، نبود جو و برخورد سنگ هاي سرگردان در فضا با سطح اين کره سنگي بوده است.
جمالي تصريح کرد: ماه در فاصله اي حدود 30 برابري قطر زمين در اطراف زمين در حال چرخش مي باشد و در آسمان تاريک با چشم غير مسلح قابل رويت است و ناظران مي توانند با استفاده از يک دوربين دوچشمي ساده، عوارض آن را رصد کنند.

وي در خصوص ستاره سماک اعزل گفت: اين ستاره از درخشان ترين ستاره صورت فلکي دوشيزه است که قدرتي حدود 1.04+ درجه را به خود اختصاص داده و در فاصله 280 سال نوري از زمين قرار گرفته است.

جمالي يادآور شد: در واقع ستاره سماک اعزل يک جفت ستاره دوتايي است که براي چرخش به دور يکديگر به 4 روز زمان نياز دارد.

وي خاطرنشان کرد: شامگاه پنجشنبه که ساعت 21 قمر ماه طلوع مي کند، ستاره سماک اعزل در فاصله 2 درجه اي شمال آن قرار خواهد گرفت./س
برچسب ها: ماه ، نجوم ، سماک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.