سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براي اولين بار در كشور؛

ساخت لامپ هاي الكترولومينسانس/ افزايش نور لامپ ها بدون افزايش مصرف انرژي

لامپ هاي الكترولومينسانس، گامي مؤثر در جهت كاهش انرژي و عرضه محصولي نو به دنياي هنر و نيز صنايع روشنايي است.

زهرا آزادواري، مخترع،در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: مادده فعال مورد استفاده براي ساخت اين قطعات، پودر zns مي باشد، زيرا سولفيد روي از جمله موادي است كه بهترين بازدهي را در الكترولومينسانس دارد.

وي افزود: اين ماده را مي توان با مواد ديگر آلايش داد كه بسته به نوع ماده آلاينده رنگ نور گسيل شده، متفاوت است، از طرفي به دليل استفاده از نانو ذرات فلزي (نانوذرات مس يا نقره) در ساختار لامپ هاي ساخته شده شدت ميدان الكتريكي و در نتيجه شدت نور توليدي به نحو مؤثري افزايش مي يابد.

آزادواري، تصريح كرد:‌ در اين پروژه براي اولين بار لامپ هاي الكترولومينسانس در ايران طراحي و ساخته شده است و نمونه ساخته شده از قطعات الكترومينسانس داراي قابليت كار در ولتاژ و فركانس برق شهر هستند كه به علت عدم نياز به منبع تغذيه فركانس بالا، امكان توليد صنعتي آن ها با قيمت پايين ميسر مي گردد.

اين مخترع افزود: اين قطعات به دليل شدت نوري كه از خود ساطع مي كنند در كاربردهاي خاصي از قبيل تأمين نور پس زمينه براي صفحات نمايش، تلفن هاي موبايل، تابلوهاي تبليغاتي و نورپردازي هاي سالن ها و اماكن تجاري و هنري مورد استفاده قرار مي گيرد./س
برچسب ها: لامپ ، ابداع ، انرژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
متشکرم
مهرداد
۰۹:۳۹ ۱۱ دی ۱۳۹۶
به نام خدا
باسالام و وقت بخیر بنده دانشجوی مهندسی شیمی هستم و برای یک پروژه دانشجویی به دنبال اطلاعات راجع به فناوری الکترولومینسانس هستم
اگر امکانش هست نام یا راه تماسی از سازنده لامپ‌های الکترولومینسانس که در مقاله فوق اشاره کردید داشته باشم
منونم