سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلاف 900 هزار دلاري آنکارا و تل‌آويو!

رسانه هاي اسرائيل با تأکيد بر اختلاف اسرائيل و ترکيه برسر ميزان غرامت اعلام کردند ترکيه خواستار پرداخت يک ميليون دلار به خانواده هر کدام از اتباع ترک کشته شده در اين حمله اسرائيل است اما اسرائيل اعلام کرده مايل به پرداخت 100 هزار دلار به هر کدام از آنهاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه جروزالم پست نيز نوشت پيش بيني مي شود مقامات اسرائيل و ترکيه اين هفته نشست هايي را به منظور گفتگو در اين باره آغاز کنند  

در مذاکرات قبلي پيشنهاد شده بود اسرائيل غرامت را به يک صندوق در ترکيه واريز کند که مختص خانواده هاي قربانيان اين حمله است و نه اينکه به طور مستقيم آن را در اختيار اين خانواده ها قرار دهد.

ترکيه و اسرائيل زماني متحد سرسخت يکديگر بودند اما روابط بين دو طرف پس از آنکه رجب طيب اردوغان در سال دو هزار و سه به عنوان نخست وزير ترکيه انتخاب شد رو به تيرگي نهاد و خصومت بين دو طرف پس از حمله کماندوهاي اسرائيل به اين کشتي به شدت افزايش يافت. 

پس از اين حادثه، ترکيه سفير خود را از اسرائيل خارج و هرگونه همکاري نظامي با اسرائيل را متوقف کرد. همکاري نظامي اسرائيل و ترکيه شامل رزمايش هاي نظامي مشترک و فروش تجهيزات دفاعي بود . ترکيه همچنين تاکيد کرد اسرائيل بايد به علت اين حمله خود عذرخواهي کند . 

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تا همين هفته گذشته از عذرخواهي برسر اين حمله کماندوهاي اسرائيلي خودداري کرده بود تا اينکه وي روز جمعه در تماس تلفني با اردوغان رسما عذرخواهي کرد.

با اين حال، اردوغان با بيان اينکه عادي سازي روابط با اسرائيل به زمان نياز دارد، گفت ترکيه خواستار تضمين پرداخت غرامت به خانواده هاي قربانيان حمله کماندوهاي اسرائيلي به کشتي حامل کمک هاي بشردوستانه براي مردم غزه و همچنين تضمين پايبندي اسرائيل به کاهش محدوديت ها در زمينه ارسال کالا براي غزه پيش از احياي روابط دو طرف است . 

اردوغان عذرخواهي نتانياهو را به علت کشته شدن فعالان ترک در حمله کماندوهاي اسرائيلي پذيرفت و دو طرف اعلام کردند تلاش براي احياي کامل روابط را آغاز خواهند کرد.

اما اردوغان در سخناني علني پس از عذرخواهي نتانياهو تاکيد کرد احياي روابط اسرائيل و ترکيه به اين زوديها انجام نخواهد شد . 

وي افزود: ما گفته ايم بايد عذرخواهي شود ، غرامت پرداخت شود و محاصره فلسطينيان نيز لغو شود . بدون تحقق اين مسائل عادي شدن روابط بين ترکيه و اسرائيل امکان‌پذير نخواهد بود . عادي سازي روابط دو طرف زماني محقق خواهد شد که به اين درخواست ها عمل شود و اگر چنين نشود ، من متاسفم . 

به نظر مي رسد اين اظهارات اردوغان تا حد زيادي نوعي تلاش براي کاهش نگراني هاي طرفداران خود است و اينکه نشان دهد او همچنان از فلسطينيان حمايت مي کند . 

اردوغان توانسته است به خاطر انتقادهاي خود از اسرائيل و همچنين قطع روابط با اسرائيل بر سر حمله کماندوهاي اسرائيلي به کشتي حامل کمک هاي بشردوستانه براي مردم غزه، حمايت داخل و همچنين جهان عرب را به خود جلب کند . 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.