سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در جمع خبرنگاران مطرح کرد

ایران خواستار توقف خشونت‌ در سوریه است/سفر رییس‌جمهوری به غرب آفریقا در اواخر فروردین

وزیر امور خارجه با اشاره به موضع گیری ها و اقدامات برخی کشورهای منطقه و خارج از آن درباره حوادث سوریه، گفت: این کشورها با تکرار اشتباهات اصرار دارند که اوضاع سوریه را پیچیده تر کنند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی پيش از ظهر امروز (چهارشنبه) در پایان نخستین نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

صالحی با اشاره به تحولات سوریه و تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر این که کرسی این کشور در این اتحادیه عرب در اختیار دولت موقتی که تشکیل شده قرار داده شده است، اظهار داشت: به نظر می رسد اشتباهاتی در حل بحران سوریه در حال انجام شدن است که این اقدامات نادرست حل بحران در این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در گذشته اعلام کرده است که ما قبل از هر چیز خواستار توقف خشونت در سوریه هستیم، گفت: کشته شدن حدود 100 نفر در روز در سوریه اقدام غیر قابل قبولی است.

صالحی تصریح کرد: متاسفانه اقداماتی که از سوی برخی کشورها در ارتباط با سوریه انجام می شود، در راستای گسترش خشنونت و خونریزی بیشتر در این کشور است.

وزیر امور خارجه افزود: ارسال تسهیلات به معارضین و مزدوران در سوریه که طبق اعتراف سازمان های اطلاعاتی غرب، تروریست هستند، منجر به ادامه کشتار مردم بیگناه این کشور شده است.

صالحی با بیان این که در مورد سوریه، برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه در حال انجام اشتباهاتی هستند، یادآور شد: این اقدامات وضعیت در سوریه را پیچیده تر می کند.

وی به تصمیم اخیر اتحادیه عرب در قبال سوریه اشاره کرد و گفت: این که اتحادیه عرب تصمیم گرفته کرسی کشور سوریه را در اختیار دولت موقتی که اعلام کرده اند بگذارد، بدعت بدی خواهد بود و دامن کسانی که چنین تصمیمی را گرفته اند، می گیرد.

صالحی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با دست به دست هم دادن باید مشکل سوریه را به صورت منطقی و قانونی و مطابق قوانین بین المللی حل کنیم.

وی اضافه کرد: از سویی پیشنهاد شد که دولت و معارضان سوری نیز با هم گفت و گو کنند و با ایجاد دولت انتقالی انتخابات در این کشور برگزار شود، ولی همانطور که اشاره شد، برخی اصرار دارند که موضوع پیچیده تر شود و این نتیجه ای جز ریختن خون هر چه بیشتر مردم نیست.

صالحی درادامه در پاسخ به سوالی در باره جشن جهانی نوروز که در اول فروردین ماه با حضور رییس جمهوری در ترکمنستان برگزار شده بود، افزود: در این جشن که مقامات 10 کشور حضور داشتند، موضوع جهانی شدن نوروز به طور جدی تری دنبال شد.

وی با اشاره به ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای جهانی شدن جشن نوروز، تصریح کرد: با جهانی شدن آیین نوروز در عرصه بین المللی شاهد هستیم که این سنت زیبا رفته رفته جای خود را در جهان پیدا می کند.


رییس جمهوری به کشورهای قاره آفریقا سفر می کند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر رییس جمهوری به غرب آفریقا در اواخر فروردین ماه، گفت: احمدی‌نژاد به طور رسمی به سه الی چهار کشور در غرب آفریقا که تاکنون به طور رسمی به آنها سفر نکرده ، سفر می‌کند.

صالحی در باره اجلاس آلماتی 2 که قرار است در نیمه دوم فرودین ماه برگزار شود گفت: در مورد موضوع گفت و گوی جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است و بگذاریم ببینیم که بعد از اجلاس چه می شود.

وزیر امور خارجه در ادامه از سفر خود به تاجیکستان طی روزهای آینده برای شرکت در مجمع کشورهای آسیایی در سطح وزرای خارجه خبر داد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.