سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/عضو مجلس خبرگان رهبری:

نا آگاهی در جامعه سبب رشد فتنه و مظلومیت حق می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نا آگاهی و ناهوشیاری در جامعه زمینه را برای ورود و رشد فتنه مهیا کرده و در این وضعیت حق مظلوم واقع می‌شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در سلسله همایش‌های تخصصی در مسیر ولایت با موضوع شرح خطبه فدکیه در محل سالن اجتماعات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) ریشه در عوامل متعدد داشت.

وی افزود: یکی از مؤثرترین عوامل بر حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) وجود انسانهایی به دنبال زر و زور، قدرت و دنیا بود که از مدتها پیش از رحلت نبی مکرم اسلام در مقابل هر حرکتی از جمله ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) به مخالفت برمی‌خواستند.

موحدی کرمانی با بیان اینکه یارگیری رؤسای قبایل در برابر خلافت و امامت علی (ع) یکی از موارد آشکار در حوادث پس از رحلت حضرت محمد (ص) برشمرده می‌شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان قبیله وجه خاصی داشته، امر رؤسای قبایل برای عوام انکارناپذیر بوده و از این رو رؤسای قبایل با تطمیع عوام سعی در یارگیری در مقابل خلافت، امامت و ولایت داشتند.

وی تصریح کرد: سومین و ریشه‌ای‌ترین اصل در مبحث حوادث پس از رحلت پیامبر (ص) بر اساس آیه « رأیت‌الناس یدخلون فی‌دین‌الله افواجا» قابل تفسیر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گروه سوم که با پیشرفت و ثبات اسلام موقعیت خود را رو به تهدید و توطئه‌های خود را ناکارآمد می‌دیدند، به اسلام ایمان آورده و مسلمان می‌شدند و از این مسیر شروع به نفاق‌اندازی و فتنه‌انگیزی در بدنه اسلام می‌کردند.

موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه نا آگاهی و ناهوشیاری سبب رشد و تکثیر فتنه در جوامع می‌شود یادآور شد: آنان که مستمع خطبه فدکیه فاطمه زهرا(س) بودند عوامی ناآگاه و ناهوشیار شمرده می‌شدند و این نا آگاهی سبب اجرایی شدن فتنه و نفاق و مظلوم ماندن حقایق می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سران توطئه و فتنه و نا آگاهی مردم را دو عامل مهم کتمان حقایق و مظلومیت فاطمه (س) توصیف کرد و اذعان داشت: روح خطبه فدکیه تبیین حقایق است.

وی افزود: حضرت زهرا (س) در دفاع از نبوت، ولایت، درسهای بزرگی به تاریخ داد و تبیین حقایق و زدایش کفر از حق از بالاترین این درسهای تاریخی است.

موحدی کرمانی واقعه قصب فدک را برنامه پشت پرده از سوی توطئه‌گران دستگاه حکومتی آن زمان دانست و گفت: بخش عمده‌ای از حوادث پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام از جمله قصب فدک و خانه‌نشینی امیرالمؤمنین (ع) ریشه در بروز و ظهور نفاق و فتنه از بدنه جامعه دارد.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد:‌ شاید این شبهه برای عده‌ای ایجاد شود که اگر دختر پیامبر (ص) دارای شأن و منزلتی عظیم بوده چرا قبر حضرت مخفی و نامشخص است؟

وی ادامه داد: مقبره و تشیع مخفیانه زهرای مرضیه (س) نشان از نارضایتی این بانوی مطهر از حکومت وقت و دستگاه حکومتی داشته و باید بدانیم که نارضایتی فاطمه (س) امری معمولی نبوده، خشم فاطمه (س) خشم خداوند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: باید از خطبه فدکیه فاطمه زهرا (س) درس عملی و اخلاقی بگیریم و در مسیر اصلاح فردی و اجتماعی گام مؤثر برداریم.


برچسب ها: عضو ، مجلس ، خبرگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.