سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به نهج البلاغه؛

قصه دارا و ندارا!...

در اين گزارش حكمت 328 نهج البلاغه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ اگر از فال قهوه و فال نخود تا طالع بيني چيني و طالع‌شناسي نجومي بگذريم، اينكه چرا برخي از ما دارا و برخي ديگر ندار از لحاظ مال و ثروت هستيم و فارغ از توان و استعداد هاي كسب مال به انچه در تقدير انسان ها حك شده است، بنگريم، شايد گمان ببيريم كه خداوند مساوات و عدل را در مورد بندگانش رعايت نكرده است كه اين خارج از صفات حكمت و عدالت الهي است.
پس يقينا اين چنين نمي‌تواند باشد و شايد اصلاً ضرب و جمع و حساب و كتاب خداوندي به شكل ديگري است.
حساب و كتاب انكه از پدري پولدار و در كافي با جلال و جبروت متولد مي‌شود تا ديگري كه از پدري ندار كه سنگ فرش خيابان ها و پاركها  همسايه هر شب اوست قطعا جداست و مسلما به يك شكل سئوال نخواهد شد.
اما آنكه دارا شد بر او وظايفي نيز واجب مي‌شود شايد رزق و روزي بسياري از ناتوانان در جيب او گذاشته شده تا آزمايش شود كه تقسيم كننده خوبي است يا خير.
و حتي بر او كه ندار است هم تكليفي واجب است، اينكه دستش را پيش هر كسي دراز نكند و با خويشتن داراي و آبروداري تنها از خدا طلب كند.
حضرت علي(ع) در حكمت 328 نهج البلاغه مي‌فرمايد: همانا خداي سبحان روزي فقرا را در اموال سرمايه داران قرار داده است پس فقيري گرسته نمي‌ماند جز به كاميابي توانگران و خداوند از آنان درباره گرسنگي گرسنگان خواهد پرسيد.
پس نگران نداري نبايد بود و از دارايي هم مغرور نبايد شد.
اين خداست كه رزق و روزي را با واسطه به دست ما مي‌رساند، پس از داشتن تا نداشتن، دارايي و نداري، بالايي و پاييني، همه و همه در يك نقطه به هم مي‌رسند و آن آزمايش الهي است، آنچه نزد ماست امانت است و ماواسطه، پس با مدد از خودش و امتنان از درگاهش سربلندي خويش را در اين آزمون ها طلب كنيم..../
گزارش از نرجس رئيسي

 

برچسب ها: نگاهی ، بررسی ، حکمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.