سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاركت مردمي حلقه مفقوده در امر حفاظت از محيط زيست

مشاركت مردمي در امر حفاظت از محيط زيست و گونه هاي جانوري، حلقه مفقوده اين حوزه است.

به گزارش خبرنگار محيط زيست باشگاه خبرنگاران؛ در سالهاي اخير در حوزه حيات وحش به رغم وجود جريمه هايي براي شكار جانوران، روز به روز جمعيت حيات وحش رو به كاهش گذاشته و اين جريمه ها تاثيري در حفظ گونه هاي در حال انقراض و كليت جانوران، نداشته است، دليل آن هم ترس زدايي از جريمه ها در بين شكارچيان ديده مي‌شود كه بخشي از آن هم به آسيب هاي حوزه محيط باني باز مي گردد.
هوشنگ ضيايي استاد دانشگاه در اين خصوص گفت: امكانات لجستيكي در اين بخش بسيار ناكافياست و محيط بانان انگيزه كافي براي فعاليت را از دست داده اند، امكانات لجستيكي در اين بخش بسيار ناكافي است و محيط بانان انگيزه كافي براي فعاليت را  از دست داده اند.
وي افزود: اينكه براي برخي متخلفان و شكارچيان غيرقانوني كه با زحمت بسيار دستگير شده اند جرايم ناكافي در نر گرفته شده در ايجاداين شرايط تاثيرگذار بوده است.
وي يكتغيير رويكرد اساسي در اين زمينه را ضروري دانست و تصريح كرد: مشاركت مردمي در امر حفاظت از محيط زيست و گونه هاي جانوري، حلقه مفقوده اين حوزه است.
درپروژه يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان، نايبندان طبس و بافق استان يزد، بارها با اين مشكل مواجه شدم كه مردم محلي اين گربه سان ارزشمند را مي‌كشتند، تلاش شد تا با دعوت از جوانان كه در اين بخش داراي اطلاعات كافي بودند فرستادن آنها به مناطق روستايي، اطلاعات لازم در اختيار مردم گذاشته ششود.
وي ادامه اد: اين امر سبب شد مردم نگاه ثبتي به يوزپلنگ پيدا كنند وليپس از مد تي شكار اين گونه ها دوباره آغاز شد.
دليل آنهم اين بود كه مدرم مي‌گفتند ما اينها را مي‌چرانيم آنگاه مقابل چشم ما با در دست داشتن پروانه شكار، از شهرهاي ديگر مي‌ايند و گوشند و بز وحشي را شكار مي كنند پس چرا خودمان اين كار را نكنيم؟!
ضيايي اظهار داشت: بر اساس آمار امروز حدود يك ميليون قبضه سلاح در دست مردم است اما اگر عوايد نگهداري از حيوانات به مردم بومي مناطق داده شود اثر بسيار قابل توجهي در حفظ گونه هاي جانوري خواهد داشت اگر براي يك خارجي پروانه شكار پنج ميليوني صادر مي‌شود چقدر خوب است كه بخشي از اين پول در مهمان روستا هزينه شود در اين صورت مردم از گونه ها نگهداري مي‌كنند و اجازه شكار غيرمجاز را نمي ‌دهند همچنين انجمن هايي در هر منطقه شكل بگيرد كه به دنبال حفظ زيستگاههاي بومي و نشان دادن آن به گردشگران طبيعت باشد.
وي با اشاره به اينكه تنه اميد مادر حوزه حفاظت از گونه ها مردم هستند چون دولت اين امكان را ندارد كه از اين گونه ها به شكل مطلوب حمايت كند خاطرنشان كرد: اينكه جريمه اي كه در شورايعالي محيط زيست به تصويب رسيده ناكافي است امر صحيحي است اما متخلفان بيشتر افرادي هستندكه نمي دانند جريمه اي نيز وجود دارد./جم

 

برچسب ها: مشارکت ، گونه ، حلقه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.