سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد ایران وعراق از تحویل کرسی سوریه به مخالفان دمشق

جمهوری اسلامی ایران و عراق از تحویل کرسی سوریه به مخالفان سوری به شدت انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری اعلام کرد: معاون وزیر امور خارجه ایران گفت:‌ تحویل کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان سوری بیانگر پایان نقش این اتحادیه در منطقه است.

زیباری:مخالف واگذاری کرسی سوریه به مخالفان هستیم

وزیر امور خارجه عراق، با بیان اینکه کشورش همچنان دولت سوریه را به عنوان نماینده رسمی مردم این کشور به رسمیت می شناسد، تاکید کرد  سوریه همچنان عضو به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل و سازمان های بین المللی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز عربی»، هوشیار زیباری درباره علت خودداری کشورش از موافقت با اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان سوری گفت این مسئله مغایر با منشور اتحادیه عرب است و اصولاً نقض آن به شمار می رود.

زیباری در گفتگوی اختصاصی با اسکای نیوز عربی گفت: عراق به لحاظ اصولی با این امر مخالفت کرد و علت آن  بی توجهی و کاستن از جایگاه مخالفان سوری یا همان ائتلاف ملی مخالفان در سوریه نیست. ما بارها با مخالفان سوری دیدار  و آنها را به عراق دعوت کرده ایم. ما هیچ مشکلی در این باره نداریم. در آینده، حتی پس از تغییر اوضاع یا نظام سوریه، عراق بزرگ ترین حامی سوریه خواهد بود. شاید، عراق کشوری است که بیشترین کمک را به سوریه کرده است.

هوشیار زیباری در پاسخ به مجری این شبکه که گفت برخی ها بر این باورند عراق با بازکردن حریم هوایی خود به روی سوریه و جلوگیری از ورود آوارگان سوری به خاک خود در واقع از نظام حاکم سوریه حمایت می کند تاکید کرد: بله، این برداشت وجود دارد و گویا که موضع عراق موازی با موضع ایران و کامل کننده موضع حزب الله در لبنان است. چنین تصویر کلیشه ای وجود دارد. اما  در واقع چنین نیست؛ به این معنا که تصویر موجود صرفاً سیاه و سفید نیست. عراق از اولین کشورهایی است که از راه حل های سیاسی ارائه شده مانند طرح عربی و طرح های بین المللی حمایت کرد. عراق از ورود آوارگان سوری به خاکش نیز جلوگیری نکرده است؛ اکنون صد و هفت هزار آواره سوری در عراق حضور دارند. ما به مهاجران سوری در داخل خاک این کشور کمک هایی ارائه کرده ایم. بنابراین، ما از آنها غافل نیستیم.

زیباری افزود: آنچه درباره عراق گفته می شود و اینکه با ارائه سلاح، نفت و کمک های مالی به نظام حاکم سوریه از آن حمایت می کند، درست نیست. درباره شایعات موجود درباره اینکه  ایران از طریق حریم هوایی عراق به سوریه کمک می کند نیز باید بگویم که ما به لحاظ سیاسی از ارائه کمک های تسلیحاتی به هر یک از طرف های درگیر در سوریه خودداری می کنیم. در این باره، با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفتگو کردم و به او گفتم  اگر این پروازها نقض قطعنامه های الزام آور سازمان ملل متحد به شمار می رود،  کشورش می تواند از آنها جلوگیری کند؛ ما چنین  قدرتی نداریم؛ شورای امنیت می تواند مانع از این پروازها شود و عراق نیز از آن استقبال می کند.

وزیر امور خارجه عراق در ادامه افزود: ارائه هر گونه سلاح [به طرف های درگیر در سوریه] به خون ریزی بیشتر و تداوم این بحران منجر می شود؛ هر چقدر که این بحران طولانی شود و دامنه آن در منطقه گسترده شود- مانند بحران موجود در لبنان یا بحران سیاسی در عراق و وقوع انفجارهای اخیر در آن، و نیز حرکت تروریست ها و گروه های تروریستی-  به طور مستقیم بر کشورهای همجوار تاثیرگذار است.

زیباری درباره استعفای معاذ الخطیب و به تصمیم گروه موسوم به «شورای نظامی سوریه» در به رسمیت نشناختن دولت مخالفان نیز گفت: این تصمیم الخطیب بیانگر صحت تحلیل ما درباره سوریه است. آنها نباید در این باره شتابزده عمل کنند. ما خود در گذشته مخالفان عراقی بودیم و از این امور آگاه هستیم. شرایط [مخالفان سوری] به مرحله پختگی نرسیده است. تصمیم معاذ الخطیب نیز نشان دهنده شتابزدگی مخالفان است. این اقدام او پیامی به نشست [سران عرب] است. موضع ارتش آزاد نیز درباره انتخاب آقای غسان هیتو به عنوان نماینده دولت موقت و دولت در تبعید نیز به مرحله پختگی نرسیده است و  نیازمند زمان است. ائتلاف ملی سوریه یا قبل از آن شورای ملی سوریه به لحاظ مشروعیت در جهان عرب و عرصه بین الملل دارای کاستی نیست زیرا صد و چهل کشور آن را به رسمیت شناخته اند.»

زیباری درباره موضع برخی دولت های  عربی در قبال مخالفان سوریه نیز گفت: با تقدیر از نیات خوب برخی دولت های عربی، باید بگویم که آنها به دنبال گرفتن نتایجی هستند که هنوز به مرحله پختگی نرسیده است. در وضع پیچیده سوریه تلاش برای دستیابی نتایج حاضر و آماده در واقع اوضاع را پیچیده تر می کند. دادن کرسی سوریه در شرایط کنونی [به مخالفان] به معنای بستن در به روی هر گونه راه حل سیاسی است. جایگزین کردن رژیمی  به جای دولت سوریه و قرار دادن پرچم جدید به جای پرچم قدیم به این معناست که دیدگاه مردم نادیده گرفته شده است. از این رو، چنین اقدامی اوضاع را پیچیده تر می کند و شاید دایره خشونت ها و کشتار را توسعه می دهد.


وی گفت: ما گفته ایم که از مخالفان [سوری] استقبال می کنیم، اما همچنان دولت سوریه را به عنوان نماینده این کشور به رسمیت می شناسیم. سوریه همچنان عضو به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل و سازمان های بین المللی است. بله، فعالیت این کشور در اتحادیه عرب به تعلیق در آمد، اما بدون در نظر گرفتن اوضاع و دیدگاه مردم سوریه دادن مشروعیت به یک طرف دیگر را نمی پذیریم و عراق در این مسیر گام بر نمی دارد. و این موضع رسمی عراق است.

وزیر امور خارجه عراق درباره آشتی ترکیه با حزب کارگران کردستان و تاثیر این امر بر وضع منطقه گفت: این اقدام بسیار مثبتی برای وضع سوریه، روابط عراق با ترکیه، روابط ترکیه با منطقه کردستان و روابط عراق با منطقه کردستان است. یکی از مشکلات همیشگی ما امنیت مرزها، فعالیت های حزب کارگران کردستان و دخالت های نظامی ترکیه در عراق و نقض کردن حاکمیت آن بود. اما پس از این اقدام، اوضاع بهبود خواهد یافت. این اقدام شجاعانه ای از سوی دولت ترکیه و مسئولان حزب کارگران کردستان است زیرا آنها از مسئله سلاح و تشکیل دولت  کرد مستقل در ترکیه عدول کردند و خواستار راه حل های دمکراتیک در چارچوب وطن واحد شدند.»

وی درباره اینکه آیا بغداد از این مسئله ناراضی است گفت: خیر، بغداد از هرگونه تلاشی برای حل مسئله کردها در ترکیه استقبال می کند. این مسئله در تاریخ روابط ترکیه و عراق یکی از کشمکش های مستمر بود.

مخالفت ائتلاف دولت قانون عراق با واگذاری کرسی سوریه به مخالفان

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری اعلام کرد: ائتلاف دولت قانون عراق وابسته به نوری المالکی نخست وزیر این کشور اعلام کرد: واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان این کشور برخلاف آیین نامه داخلی این اتحادیه است.

نماینده قانونی سوریه در اتحادیه عرب: هدف اصلی اتحادیه عرب، حذف مسئله فلسطین است

نماینده قانونی دولت سوریه در اتحادیه عرب تاکید کرد هدف اصلی از اقدامات این اتحادیه علیه کشورش، دور کردن دمشق از جلسات اتحادیه عرب به منظور حذف کردن مسئله فلسطین است.

یوسف الاحمد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، با اشاره به اقدام اتحادیه عرب به واگذار کردن کرسی سوریه به مخالفان این کشور افزود: برنامه ویژه شورای همکاری خلیج فارس کنار گذاشتن دشمنی با اسرائیل و مطرح کردن طرفهای دیگری به عنوان دشمن است. اجازه بدهید با صراحت بگویم که می خواهند ایران را به عنوان دشمن امت عربی معرفی کنند.


وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که ایران سفارت فلسطین را جایگزین سفارت اسرائیل کرد و در حمایت از مقاومت فلسطینی در همه مراحل نقش داشت. ایران در حمایت از مسئله فلسطین مواضعی اتخاذ کرد که قویتر از دیگر کشورهای عربی بود که امروز ایران را تهدید می کنند.

الاحمد گفت: هدف اصلی طرح مورد نظر قطر و عربستان سعودی ایجاد فتنه بین شیعیان و سنی ها در منطقه است.

برچسب ها: ایران ، عراق ، اتحادیه ، عرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.