سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارد سازی اجباری استاندارد نمی شود

چنانچه دست اندرکاران امر گردشگری، کاربران و مصرف کنندگان خدمات گردشگری از چگونگی استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته و مزایا و اهمیت آن به حد کافی اطلاع داشته باشند، مسلما دست در دست یکدیگر نسبت به این امر همت خواهند گمارد و نیل به این هدف را سرعت خواهند بخشید.

هنسا قادری دبیر کمیته متناظر استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به جایگاه استاندارد سازی در گردشگری، گفت: لزوم استاندارد سازی در گردشگری و اهمیت آن برای دست اندرکاران این صنعت روشن شده است و این امر می تواند سبب برداشتن گام های بزرگ در این عرصه گردد.
وی در ادامه با بیان پروژه ها، دستاوردها و تازه هاي در دست تدوين استاندارد در حوزه هتلداري و گردشگري، اظهار داشت: پروژه های بین المللی شامل تدوین استانداردهای خدمات چشمه های آب معدنی موسوم به آب گرم، تالاسوتراپی، دفاتر پذیرش توریست، توریسم هیجانی و آموزش غواصی است. در بعد ملی ایمنی و امنیت هتل ها و ویژگی های ظاهری وخدمات سفره خانه های سنتی از جمله استانداردهای منتشر شده اخیر در این صنعت است.
گفتنی است ؛ به فاصله زمانی نسبتا کمی از انتشار استانداردهای بین المللی یاد شده، تدوین یا پذیرش این استاندارد ها در بعد ملی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دبیر کمیته متناظر استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته در خصوص شیوه اجرايي تدوين استاندارد ملي، خاطر نشان کرد: مراحل تدوین استانداردهای ملی نیز شامل ارائه پیشنهاد، تصویب در کمیته برنامه ریزی، تعیین دبیر، تشکیل کمیسیون های اولیه، فنی و نهایی با حضور طیف متنوعی از ذی نفعان، ذی ربطان و دانشگاهیان و نهایتا تصویب در کمیته های ملی تخصصی است که استانداردهای تصویب شده در نهایت در وبسایت سازمان ملی استاندارد (www.isiri.org)قرار می گیرند.
دبیر کمیته متناظر استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته، آموزش، ترویج و  اطلاع رسانی مهم ترین رکن در استاندارد سازی گردشگری دانست و افزود: فرهنگ سازی نقش اساسی توسعه استاندارد سازی در گردشگری دارد چرا که نیروهای متخصص این رشته در کشور کم نیستند و چنانچه دست اندرکاران امر گردشگری، کاربران و مصرف کنندگان خدمات گردشگری از چگونگی استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته و مزایا و اهمیت آن به حد کافی اطلاع داشته باشند، مسلما دست در دست یکدیگر نسبت به این امر همت خواهند گمارد و نیل به این هدف را سرعت خواهند بخشید./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.