سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

اشكفت های ایران در انتظار مسافران نوروزی

تعطیلات فراوان نوروزی، بهترین زمان برای باز شناخت و دیدن از جاذبه هایی است كه از دل تاریخ سر بیرون در آورده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سرزمین بختیاری شامل استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و لرستان در دل مركز تمدن زاگرس ایران، یكی از مهمترین مراكز تاریخی كشور به حساب می آید و یكی از جاذبه تاریخی مشترك این استان ها اشكفت های باستانی است.

محوریت سرزمین جغرافیایی بختیاری با استان چهارمحال و بختیاری است كه دارای جاذبه های بسیاری برای دیدن است.

استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل قرار گرفتن در مرتفع ترین نقطه ایران، سرزمین آبهای روان است و در دل تاریخی این مولفه نقش مهمی در پیدایش تمدن های تاریخی داشته است.

یكی از این جاذبه های تاریخی كه نزدیك به رودخانه ها و دریاچه ها بوده است، اشكفت ها می باشد كه قدمتی هزار ساله دارد و در سفر نامه های تاریخی به آن بارها اشاره شده است.

نزدیك بودن این اشكفت ها به منبع آبی باعث شكل گرفتن یك جا نشینی شد و این یك جا نشینی باعث شكل گیری بخشی از تاریخ شده است.

براساس نوشته دهخدا، آب در زبانی اوستایی ' اپ ' و در زبان پهلوی ' او ' نامیده شد و در برخی از لغتنامه ها، آب را برابر با ماه عرض كه همان شهریور باشد، دانستند و سر فرود آوردن بر الهه كاری مقدس شد.

از عصر باستان تا به امروز، آب مایه حیات بشر بوده و تمدنهای بشری در كنار رودخانه ها و چشمه ساران شكل گرفته است.

در عصر فرا پارینه سنگی، انسانها به دلیل نداشتن ظروف برای حمل آب در غارهایی كه نزدیك آب قرار داشته سكونت می كردند، كه به تدریج با آشنایی با پوست حیوانات (مشك) برای ذخیره سازی آب و سپس با ساخت ظروف سفالی و تنه درختان خشك، توانستند آب را حمل كنند.

این غارها كه دهانه ای گشاد داشتند ' اشكف ' نامیده می شد و برخی از این اشكف ها در منطقه زاگرس نیز وجود داشته است.

اشكفت سلیمان بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جا داده‌ است كه این اشكفت در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یك ساختمان متعلق به اتابكان است.

اشكفت های تاریخی در دل كوههای زاگرس یكی از جاذبه های گردشگری برای نوروز است كه مسافران می توانند از دیدن آن لذت ببرند.

براساس مصوبات نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1992 میلادی، هر ساله بیست و دوم ماه مارس روز جهانی آب نامگذاری شده است و اشكفت های تاریخی زاگرس نقش مهمی در بررسی تمدن آبی ایران داشته است./س

برچسب ها: مسافر ، نوروزی ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.