سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

در نوروز کجای ایران را بگردیم؟

این مکان زیبا در 120 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در مسیر دالاهو به سرپل ذهاب و در میان قله های برفگیر، دره های عمیق، دامنه های پوشیده از درخت و در کنار رودخانه ای خروشان، منطقه ای بکر و زیبا قرار گرفته و نامش ریجاب است..

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


یکی از اشیای جالبی که در این مجموعه کشف شده یک تخم مرغ مربوط به دو هزار سال قبل بوده که داخل یکی از طاق های خانه ها وجود داشت اما هنگامی که آن را بیرون آورده اند به خاکستر تبدیل شد ولی میراث فرهنگی چند قطعه عکس از این تخم مرغ با ارزش در دل خاک تهیه کرده است.

از دیگر آثار باستانی این منطقه می توان به مسجد عبدالله بن عمر اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می رود، براساس نوشته های تاریخی در مورد این منطقه برخلاف برخی مناطق دیگر جز نخستین کسانی بودند که به اسلام ایمان آورده و به ترویج آن پرداختند.

از جمله این آثار وجود راه باستانی ساسانی در این منطقه است این راه فقط به وسیله چهار پایان و یا با پای پیاده قابل عبور بوده و از جمله راه هایی است که عشایر برای عبور و مرور خود از آن استفاده می کنند.

مجموعه بناهای یادمانی قلعه یزدگرد از دیگر آثار تاریخی منطقه ریجاب است که در 15 کیلومتری جاده سرپل ذهاب قرار دارد، این مجموعه از طرف شمال غرب با پرتگاه تندی که از شیب آن کاسته می شود به جلگه ذهاب می رسد و از طرف شمال و شمال شرقی به صخره های پلکانی دالاهو منتهی می شود.

باستان شناسان قدمت این بنا را به دوره ساسانی نسبت داده اند، این منطقه که با عنوان قلعه یزدگرد در ادبیات باستان شناسی شناخته می شود، دارای وسعت تقریبی حدود 40 کیلومتر مربع و شامل چند محوطه در کنار هم است.

علاوه بر قلعه یزدگرد در ابتدای باغ های ریجاب قلعه ای وجود دارد که در زبان محلی به آن قلعه گه (قلعه کوچک) گفته می شود.

وجود کوه های زیبای تلاش، مله سوره (گردنه سرخ)، تاش خزی، کچلی تلار و کاوه قله برزه جذابیت دو چندانی به ریجاب داده و بهانه ای است برای کوهنوردان و جوانان برای گذراندن ایام تعطیل خود در این منطقه، از دره های زیبای آن می توان به دره تاویان، انجیر کلان، و دره لرز اشاره کرد.

چشمه های زیبای آن از جمله چشمه های ریجاب بالا، چشمه کاک غفور، چهار چشمه، چشمه ملا واز از جمله جذابیت های این منطقه برای گردشگران است، در اینجا دیگر خبری از شلوغی و آلودگی نیست، تنها صدایی که به گوش می رسد غرش رودخانه در میان کوه های زیبا و در زیر درختان سر به فلک کشیده و درهم تنیده ریجاب است.

اما جاذبه های ریجاب تنها محدود به طبیعت زیبای این منطقه نیست، به عقیده بسیاری از شرق شناسان و تاریخ نگاران به دلیل استقرار نخستین حکومت ها در غرب، این منطقه دارای غنای باستانی فراوانی است.

منطقه ریجاب اگر چه در نگاه اول فقط یک تفرجگاه طبیعی به نظر می رسد، ولی در این منطقه براساس بررسی باستان شناسان آثاری وجود دارد که بر قدمت حضور انسان در این منطقه مهر تایید می زند.

دهستان تفریحی توریستی ریجاب در جریان سفر رییس جمهوری به استان کرمانشاه به عنوان یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان به تصویب رسید و اکنون فراهم کردن زیرساخت های لازم برای گردشگران در این منطقه در دست اجراست.


برچسب ها: کرمانشاه ، ریجاب ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.