سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جبار آذین:

کاووسی: از بنیان گذاران نقد کشور بود

دکتر کاووسی از منتقدان برجسته، تاثیرگذار و تعیین کننده سینما و ادبیات سینمای کشور بودند.

جبار آذین، منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص مرحوم "امیر هوشنگ کاووسی" بیان کرد: دکتر کاووسی از منتقدان برجسته، تاثیرگذار و تعیین کننده سینما و ادبیات سینمای کشور بودند.
وی ادامه داد: مرحوم کاووسی نویسنده و منتقد شاخص کشور در سال هایی تجاربی در زمینه فیلمسازی کسب کرد.

آذین گفت: با توجه به نوع نگاه به مقوله نقد، فیلمسازی، فیلم و نگارش نقد، به شیوه های متفاوت توانست تاثیراتی مثبت در افراد منتقد و سینما دوست و همچنین سینمای ایران بگذارد.

وی ادامه داد: دکتر کاووسی فیلمساز برجسته ای نبود ولی در عرصه نقد نوآوری هایی داشت که نام او را در میان جامعه منتقدان کشور و همچنین خارج از مرزهای کشور مطرح ساخت.

این منتقد سینما اظهار داشت: یکی از یادگاری های مرحوم "امیر هوشنگ کاووسی" که از نظرگاه های مختلف بر ان نقد مثبت و منفی صورت گرفته، واژه مرکب و غریب "فیلفارسی" است، این واژه از زمان ابداء آن و اطلاق به فیلم های سطحی و پیش پا افتاده و مبتذل سینمای تا به امروز بازار دارد و مورد توجه اهالی سینما و کاربرد نگارش منتقدان است.

آذین افزود: دکتر کاووسی از بنیان گذاران نقد در کشور و تاثیر گذاران ادبیات سینمایی در کشور محسوب می شود و یاد و راهش برای سینما دوستان و جامعه منتقدان و اهالی سینما جاوید خواهد ماند.

وی در خصوص همکاری با کاووسی تصریح کرد: همکاری من با کاووسی در مقاطع مختلف در زمینه جشنواره ها، مجلات فیلم، مناسبت های مختلف سینمایی و ملی، همزمان با هم مطالبی برای نشریات معتبر سینما و هنری می نوشتیم.

آذین خاطر نشان کرد: با آنکه دکتر کاووسی از چهره های برجسته دیگر نقد کشور و همچنین از منتقدان پیشکسوت سال های سال در زمینه نقد بودند اما هنوز نقد و منتقد جایگاه شایسته خود ار در سینما و جامعه کشور نیافته است.

وی ادامه داد: امید که در سال جاری به بهانه بزرگداشت دکتر کاووسی تجدید نظری در نگاه متولیان فرهنگ و هنر و سینمای کشور و همچنین اهالی قلم و اندیشه علاوه بر گرامی داشت یاد گذشتگان، ارزش قلمی منتقدان حاضر ارج گذاشته شود./ص
برچسب ها: کاووسی ، سینما ، اکران ، منتقد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.