سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار رئيس جمهور چين به غرب در خصوص مداخله در امور داخلي کشورها

"شين جين پينگ" رئيس جمهور چين امروز در سخناني در مسکو با هشدار در مورد مداخله خارجي در امور ديگر کشورها ، پيامي را براي غرب ارسال کرد که ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز اغلب آن را مطرح مي کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز؛ روسيه و چين که هردو از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند و از امتياز وتو برخوردارند يک تيم ديپلماتيک تشکيل داده و پيوسته از تلاش آمريکا و متحدان آن در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ( ناتو ) براي افزايش نفوذ خود به شدت انتقاد کرده اند . آنها همچنين تاکنون سه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه سوريه را که هدف از آنها تحت فشار قرار دادن بشار اسد رئيس جمهور اين کشور بوده است وتو کرده و اجازه نداده اند چنين قطعنامه هايي تصويب شود . 

" شي جين پينگ" در سخنراني خود براي دانشجويان در يک موسسه روابط بين الملل افزود :"ما بايد به حق هر کشوري در جهان درزمينه انتخاب مستقل مسير توسعه خود احترام بگذاريم و از مداخله در امور داخلي ديگر کشورهاي خودداري کنيم ."

وي اين اظهارات را يک روز پس از ديدار با پوتين در نخستين سفر خارجي خود به عنوان رئيس جمهور چين بيان کرد. شي و پوتين در اين ديدار بر اهميت "روابط راهبردي" بين روسيه و چين تاکيد کردند.

شي تصريح کرد :روابط محکم چين و روسيه نه تنها پاسخگوي منافع ماست بلکه تضميني مهم و معتبر براي صلح و موازنه راهبردي بين المللي است.

پوتين که ماه مه گذشته دوره شش ساله رياست جمهوري خود را آغاز کرد اغلب از مداخله خارجي در کشورهاي مستقل انتقاد کرده است . 

روسيه و چين در برابر درخواست غرب براي فشار بر بشار اسد به منظور توقف درگيري داخلي دوساله در سوريه که بيش از هفتاد هزار کشته نيز درپي داشته است ، مقاومت کرده اند . آنها همچنين هردو از اقدام ناتو در بمباران ليبي و کمک به سرنگون کردن معمر قذافي رهبر سرنگون شده اين کشور در سال دو هزار و يازده انتقاد کردند. روسيه و چين در راي گيري هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته اي ايران در کنار يکديگر ايستاده اند . مسکو و پکن همچنين از انتقاد آمريکا و اروپا از پيشينه حقوق بشر روسيه و چين به خشم آمده اند . 
برچسب ها: چین ، روسیه ، غرب ، بین الملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.