سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز همراه با جرايد؛

از تحقيقات بازار چه مي دانيد؟

تحقيقات بازاريابي همراه به عنوان پشتوانه توليد متناسب با نياز بازار مطرح بوده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ جنبه هاي روانشناسانه اي وجود دارند که به اطلاعات مربوط به دريافت ها و ارزش هايي که در ذهن مصرف کنندان بازار شما وجود دارد، بر مي گردند و به سوالاتي جواب مي دهند که برخي از آنها بدين صورتند:

واکنش بازار در برابر تصميم ها يا برنامه هاي مختلفي که ممکن است به اجرا بگذارم چيست؟
در بازار شرکت مرا در مقايسه با ساير شرکت ها چگونه ارزيابي مي کنند؟
چه کيفيات و ويژگي هايي هستند که مشتريان من آنها را مهم مي پندارند؟
چه کسي در يک شرکت يا خانواده براي خريد اين محصول تصميم مي گيرد؟
آيا براي آنها نظرات ديگران در موردشان خيلي اهميت دارد؟
فاکتورهاي تعيين کننده در تصميم به خريد کدامند؟
آيا آنها بهترين را براي خانواده خود مي خواهند؟
يا آنها به دنبال وسيله هايي مي گردند که موجب صرفه جويي در زمان و راحتي بيشتر کارها مي شوند؟
نيازهاي برآورده نشده آنها کدامند؟
آيا آنها تقاضاي خدمات پس از فروش بيشتري براي محصول را دارند؟
آيا عمده توجه آنها قيمت پايين است؟
به چه رسانه اي (روزنامه، مجلات، راديو، تلويزيون، تبليغات اينترنتي...) بيشتر توجه نشان مي دهند؟

4) اطلاعات رقابت در بازار درباره ساير شرکت هايي است که در همان زمينه کسب و کار شما مشغول فعاليت هستند و سوالاتي که تحقيق بازار به آنها جواب مي دهد، عبارتند از: رقباي اصلي من در بازار کدامند؟ چگونه با من رقابت مي کنند؟
در چه زمينه هايي رقيب من به شمار نمي آيند؟ نقاط قوت و ضعف آنها چيست؟
آيا نقاط ضعف آنها مي تواند فرصت هاي سودآوري براي من فراهم آورد؟
چه چيزي کسب و کار مرا در اين بازار منحصر به فرد مي سازد؟ ارزيابي رقباي من از موقعيت شان در بازار چيست؟
چگونه خدمات خود را به بازار عرضه مي کنند؟ مشتريان آنها کيستند؟ رهبران اين صنعت کيستند؟ حجم فروش آنها چقدر است؟ موقعيت مکاني آنها کجاست؟ آيا آنها سودده هستند؟

5) اطلاعات عوامل محيطي از محيط سياسي و اقتصادي که مي تواند بهره وري و فعاليتهاي شما را تحت تاثير قرار مي دهد پرده بر مي دارد.
شما بايد بتوانيد در اين قسمت پرسش هايي نظير اين را پاسخ گوييد:
روند جمعيتي در حال و آينده چيست؟
روند حرکتي اقتصاد اجتماع چگونه است؟
سياست هاي اقتصادي_ سياسي چه تاثيراتي بر بازار مصرف يا صنعت من خواهد گذاشت؟
چه ميزان رشدي براي بازار مصرف من متصور است؟ چه عوامل بيروني بر اين صنعت تاثير خواهند گذاشت؟
هرچند بررسي اينکه آيا براي يک محصول يا خدمت در يک بازار مشخص نياز وجود دارد، مي تواند فرآيندي زمانبر و پرهزينه باشد، اما اين زمان و هزينه ها بسيار کمتر از زمان و هزينه هايي است که کسب و کاري که مورد نياز نيست، تلف مي کند.


ابرار اقتصادي صفحه 11
91/12/19
برچسب ها: بورس ، اقتصاد ، جراید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.