سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هله هله ي، مردم استان مركزي براي شروع سال نو

جوانان استان مركزي كيسه بر دوش 50 روز قبل از شروع سال نو "هله هله" بر پا مي كنند و اين يكي از آداب گذشته مردم استان مركزي در ايام نوروز است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگارانَ، مردم استان مركزي در ايام نوروز همانند مردم سراسر كشورمان با شور و هيجان بسيار، جشن مي گيرند و همه سعي در هر چه باشكوهتر برگزار كردن آن دارند.
يكي از رسوم گذشته در منطقه "هله هله" بود و به اين صورت اجرا مي شود كه پنجاه روز به عيد نوروز مانده، عده اي از جوانان در حالي كه كيسه اي روي دوش خود دارند، جمع شده و يكي از آن ها لباس زنانه پوشيده و ديگري به نقش تكه (بزند) در مي آيد و زنگوله هاي زيادي به كمر خود مي بندد سپس در شهر به راه مي افتند و با سروصداي و شادي چنين مي خوانند: "هله هله" يعني صد روز به جمع آوري غله (گندم و جو) مانده است و اهالي شهر از خانه بيرون مي آيند و هر چيزي در خانه دارند از قبيل كشك، روغن، آرد، كشمش، نخود، پول در كيسه آنها مي ريزند.
از ده تا بيست روز قبل از فرا رسيدن عيد زنان به نظافت خانه و اثاثيه منزل مي پردازند، تا غبار يك ساله را از سر روي خانه بزدايند.
در برخي از مناطق شهرستان زنان خاك سفيدي را كه از دامنه كوه ها و دشت هاي اطراف مي آورند با آب مخلوط كرده و با ملاقه به ديوارها و سقف خانه مي پاشند تا سفيد شود.
براي خريد عيد در گذشته پدر خانواده و يا پدر و مادر به اتفاق هم با شتر يا الاغ يا اسب و قاطر از يك تا دو هفته قبل از فرا رسيدن عيد، شهرهاي قم و كاشان سفر مي كردند و براي تك تك اعضاي خانواده لباس نو مي خريدند اكنون هم همچنان اين موضوع مرسوم است.
سفره هفت سين همانند همه نقاط كشور با انواع ميوه ها چيده مي شود پس از گذشت چند ساعت از تحويل سال، عيد ديدني را شروع كرده و ابتدا براي عيد ديدني نزد پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ و بزرگان فاميل خود و سپس به منزل همسايگان و فاميل مي رفتند.
در روز سوم نوروز زنان خانه دار اقدام به پخت آش اسفندي مي كردند كه در تهيه اين آش بيش از 40 نوع مواد استفاده مي شد كه از جمله آن استفاده از كليه حبوبات است كه بسيار پرطرفدار بوده و خواهان زيادي براي صرف و خوردن داشته است كه اكنون متأسفانه فقط اندكي از زنان روش پختن آن را در نزد خود دارند.
اعتقادات مردم استان مركزي بعد از شروع سال جديد چنين بوده كه اگر در شروع سال جديد چيزي از همسايه بگيرند تا آخر سال به آن چيز محتاج خواهند بود يا براي شب عيد نان زياد مي پختند به اين نيت كه تا پايان سال نان برايشان مهيا باشد./ص

گزارش از : مرضيه اميري


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.