سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مثلث روحي موثر در موفقيت ورزشكاران؛

خودباوري، تمركز و حضور روانشناس

در موقيت ورزشكاران عوامل مختلفي دخالت دارند و يك مثلث روحي نيز در اين زمينه وجود دارد و آن هم مربوط به خود باوري تمركز و حضور رواشناسي مي باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در كنار تمرينات و آمادگي هاي جسمي مسائل روحي رواني نيز تاثير زيادي روي موفقيت ورزشكاران دارد.

خودباوري و روحيه جنگندگي از جمله مهمترين عومل و موتورهاي انگيزه براي موفقيت ورزشكاران رشته هاي مختلف ورزشي است.

ورزشكاران بزرگ در آستانه مسابقات حساس در كنار كم كردن فشار تمرينات بدني خود بر روي مسائل روحي تمركز مي كنند اين درست مثل يك دانش آموز كنكوري است كه به وي توصيه مي شود با نزديك شدن به روز كنكور از شدت مطالعات خود كاسته و به آرامش روحي خود بيفزايد.

به عقيده كارشناسان ذهن سالم و توانمند ميتواند جسم را به خوبي هدايت كند وقتي ورزشكاران در كنار تقويت بدني از نظر رواني نيز آماده مي شوند از همان ابتدا يك سر و گردن از حريفان خود بالاتر هستند براي آوردن نمونه در اين مورد بهداد سليمي كافي است قوي ترين مرد جهان كه آنقدر از لحاظ فكري آماده بود كه مي دانست هيچ كس حريفش نمي شود.

در نقطه مقابل ورزشكاراني كه هنوز به خود باوري مطلوب دست پيدا نكرده اند با ترس و اضطراب راهي مسابقات مي شوند.

همين ترس سهم زيادي از توانمندي آنها را به مخاطره مي اندازد و اجازه نمي دهد فرد به همه آنچه مي تواند انجام دهد، برسد.

در كنار خود باوري تمركز نيز از ديگر مواردي است كه مي بايست مد نظر قرار گيرد.

به عنوان مثال يكي از عوامل اصلي از دست دادن مدال كاروان ايران در المپيك همين مسئله بود.

مثلا يوسف كرمي تكواندو كار مطرح ايراني كه سابقه بسيار درخشاني نيز در مسابقات جهاني دارد نتوانست در المپيك به توانمندي هاي خود دست پيدا كند چرا كه به گفته خودش روانشناسي تيم آنها را همراهي نمي كرد و وي آمادگي روحي مطلوبي نداشت همين عدم تمركز است كه مي تواند از قهرمانان يك چهره بازنده بسازد.

اين مسئله حضور رواشناس در تيم هاي ورزشي مواردي است كه بايد دقت و توجه زيادي نسبت به آن شود.

اگرچه در حال حاضر نسبت به سابق وضعيت بهتري در اين خصوص در تيم هاي كشور ديده مي شود و كم كم پاي ورزشكاران نيز به تيم ها باز شده ولي هنوز به شكل جدي و رسمي با لزوم حضور روانشناس در تيم هاي ورزشي حس نمي شود.

با اين وجود وقتي يك روانشناس در كنار تيم هاي ورزشي و در كادر فني آن حضور داشته باشد تكليف تيم ها درمواقع حساس و بحراني مشخص است بازيكنان بار استرس و فشار روحي رواني زيادي را تحمل نمي كنند و مي توانند بازدهي خوبيدر مسابقات داشته باشند./آق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.