سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

در نوروز کجای ایران را بگردیم؟

طبیعت دل انگیز روستای اخلمد چناران درفصل بهار باچشم اندازهای روح نواز، دشت های سبز و کوهپایه های استوار، دل هر گردشگری را می نوازد و انسان را به رویاهای زیبا می برد به گونه ای که بی اختیار محو تماشا و تحسین این شاهکار الهی می شود و سرسجده به عظمت حضرت حق می گذارد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در فصل بهار که هر گردشگری به تماشای سبزی دشت و دمن و نم نم باران مشتاق می شود، چه روستایی زیباتر و دل انگیز تر از اخلمد با آبشار زیبا و چشم انداز دلنوازش که غبار راه را در آبهای شیرین آن بشوید و رستاخیز طبیعت را با تمام وجود احساس کند.

آنگاه که ایستاده در پایین آبشار اخلمد به بالا بنگرید، رنگین کمانی زیبا از دل قطره های ریز آب شکل می گیرد، سپس خنکای نوازش آب و وزش نسیم بر گونه احساس می شود و صدای برخورد قطرات با سنگها روح و جان را نوازش می دهد.

بهار اخلمد را باید با تماشای سپیده دم نخستین روز بهار در کنار کلبه ای و با تماشای طلوع زیبای خورشید از لابه لای پایه های آن آغاز کرد، در دره ها به کوهپیمایی پرداخت و دمی را در زیر سایه درختان به آسایش گذراند.

روستای اخلمد در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر چناران در وسط دره ای زیبا به همین نام قرار دارد.

معروفیت این روستا به خاطر وجود آبشارهای زیبایی است که در دل کوه های آن وجود دارند.

اخلمد به آبشارهای آن شهره است، این آبشارها که در دو کیلومتری روستا واقع شده از دل کوه های آهکی به بیرون تراوش کرده و حفره های ژرف مدوری را بوجود آورده است.

رشته کوه های اخلمد در کنار هم دره ای عمیق را بوجود آورده اند که دارای 10 دیواره سنگی با ارتفاع 200 تا 300 متر است، هر کدام از این دیواره ها در بین اهالی روستا به نام هایی نظیر سفید، الله اکبر و عقاب شهرت یافته اند و یکی از بزرگترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی به شمار می روند.

این دره سرسبز چندین آبشار فصلی و دایمی دارد اما در بین آنها آبشاری با 40 متر ارتفاع به عنوان آبشار اصلی اخلمد شناخته می شود که هر سال خیل گردشگران را به سوی خود جلب می کند و در فصل بهار و تابستان یکی از مهمترین مناطق مورد علاقه گردشگران به شمار می رود.

در مدخل دره اخلمد و در کنار رودخانه دائمی آن، بندی است که در زمان ˈبایسنغر میرزای تیموریˈ فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول قرن نهم هجری قمری ساخته شده و در کنار آبشارها منظره ای دیدنی را رقم زده است.

آبشار اخلمد به دیواره های عمودی و بلند کوه های آن، هوای پاکیزه و ییلاقی و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است.

برای رسیدن به اخلمد باید جاده چناران را 17 کیلومتر به سوی شهرستان قوچان پیمود و پس از آن نیز با پیمودن پنج کیلومتر جاده آسفالته که از میان باغ ها و رودخانه می گذرد به آبشار معروف آن رسید.

آب و هوای روستای اخلمد در تابستان ها خنک و در زمستانها سرد است که با این شرایط آب و هوایی میوه های مختلفی در آن به عمل می آید.

عمده فعالیت مردم این منطقه همچون سایر روستاهای خراسان رضوی کشاورزی و دامداری است.

بهار فصل به بار نشستن دشت است و در اخلمد انواع میوه ها به دست می آید و اقسام صیفی جات کشت می شود که از جمله می توان به سیب و گیلاس اشاره کرد.

آب فراوان، خاک حاصلخیز و هوای مناسب باعث شده تا اخلمد از روزگاران پیشین مستقل و بی نیاز باشد و مردم این دیار روزی خود را از کار در مزارع و فروش محصولات خود به دست آورند.

شب اخلمد، شبی به یاد ماندنی است، وزش نسیم، لغزش شاخه های درختان به روی یکدیگر، صدای آبشار و نغمه دلنواز پرنده سرخوش، شما را از این همه زیبایی به وجد می آورد./س


برچسب ها: روستا ، اخلمد ، چناران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.