سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پربیننده ترین های سال 91؛(34)

"سکونتگاه اشکانیان" در راه ثبت جهانی یونسکو

روستای "ارزان فود" روستایی زیرزمینی با معماری فاخر و برخوردار از معماری دستکند نامزد ثبت جهانی یونسکو می شود.

علیرضا ایزدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت:‌ "ارزان فود" مجموعه فاخری از معماری دستکند ایرانی بوده که از زیرزمین کشف شده و از سال 89 تاکنون کاوش های باستان شناسی مختلفی در آن صورت گرفته و گل و لای انباشته شده داخل آن از کف این مجموعه تاریخی خارج شده است.
وی افزود: حدود پنج هکتار وسعت "ارزان فود" بوده که براساس کاوش های باستان شناسی حدود 75 اتاق کشف شده است.
ایزدی تصریح کرد: قدیمی ترین آثار تاریخی کشف شده شامل سفالینه و زیورآلات بوده که مربوط به دوره اشکانی است، البته هنوز مشخص نیست که این وسایل در گذشته از جای دیگری منتقل شده باشد.
رئیس میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: اشیا تاریخی دیگری نیز مربوط به دوره ایلخانی، صفوی، سلجوقی و اسلامی کشف شده است.
وی اظهار داشت: تپه ای که این مجموعه تاریخی زیر آن قرار گرفته مربوط به دوره ایلخانی است.
ایزدی تاکید کرد: اطلاعات مورد نیاز از اشیا کشف شده کامل بوده و بطور قطع روستای "ارزان فود" در گذشته سکونتگاه اشکانیان بوده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: اما فرضیه هایی نیز وجود دارد که ممکن بوده دوره ای کاربری زندان داشته باشد، همچنین در زمان های مختلف نیز تغییر کاربری داده است.
وی خاطر نشان کرد: کاوش های باستان شناسی هنوز هم ادامه دارد و نمی توان زمان مشخصی برای به پایان رسیدن این کاوش ها مشخص کرد.
ایزدی ادامه داد: روستای "ارزان فود" در حومه شهر همدان قرار  دارد و برای کاوش های باستان شناسی از باستان شناسان استان همدان که زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند استفاده شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی استان همدان، افزود: اطلاعات مورد نیاز این مجموعه تاریخی برای ثبت جهانی آماده شده و در فهرست موقت یونسکو قرار می گیرد و برای ثبت جهان در سالهای آینده نامزد می شود./ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.