سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید از ورزنه شهر سپیدپوشان

با تور 3 روزه به بازدید از ورزنه شهر سپیدپوشان و یکی از زیباترین کویرهای ایران برويد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تور 3 روزه ورزنه و تالاب گاوخوني از تاريخ 10 تا 12 فروردين ماه 92 برگزار مي شود .

در طول اين سفر مي توانيد، از کویر ورزنه، تپه های ماسه ای، ارگ تاریخی قورتان، هنرهای دستی ورزنه، برج کبوترخانه، آب کشی سنتی (گاو چاه) و تالاب گاو خونی بازديد کنيد.

شهر ورزنه در 110 كيلومتري جنوب شرقي اصفهان واقع شده و نزديك‌ترين شهر و ساده‌ترين راه دسترسي به تالاب گاوخوني به شمار مي‌آيد و ارتفاع آن از سطح دريا 1477 متر ‌مي‌باشد.

هر رهگذري كه گذرش بر اين شهر مي‌افتد،‌ اولين چيزي كه جلب توجه مي‌‌كند، زنان و دختران چادر سفيدي هستند كه به جاي پوشيدن چادر سياه متداول، چادري به رنگ كاملاً سفيد به سر مي‌كنند.

ارگ قورتان : قدمتش به قرن چهارم هجری که به دوره ی دیلمیان (دیالمه) برمی گردد (حدود1090 سال قبل) و به واسطه موقعیت ممتازی که دارد (در کنار زاینده رود) از تاریخ بنا تا به امروز سکونت در آن وجود داشته است و به جرات می توان گفت ارگ قورتان تنها قلعه خشت و گل جهان است که هنوز مسکونی است و در آن زندگی می کنند.

کبوترخانه : در ضلع شمال غربی ارگ و در حاشیه ی رودخانه ی زاینده رود کبوترخانه ای خودنمایی می کندکه معماری آن با معماری کبوترخانه های دیگر بسیار تفاوت دارد. به طوری که نمای بیرونی کبوترخانه ها صاف بوده و فشار کمتری را تحمل می کند ولی این کبوترخانه در نمای بیرونی خود دارای 12 سیلو به طور هلالی است که هرکدام از این سیلوها کار یک پایه را برای این بنا انجام می دهد . ارتفاع آن 15 متر و قطر آن 12 متر می باشد.

گاوچاه: در شهر هاي مركزي و جنوبي ايران از گاوچاه براي آبياري استفاده و براي انجام اين كار از گاوهاي خاصي معروف به ن‍ژاد سيستاني از آن‌ها براي آب‌كشي استفاده مي‌شد.

 تربيت گوساله حدود سه‌ماه طول مي‌كشيد و در اصطلاح، يك گاو با گذراندن اين مراحل، آب‌كش مي‌شد. هنگام آب‌کشي، گاوگردان معمولا شعرهايي را در قالب دوبيتي به سبک شيرازي مي‌خواند. اين كار سبب احساس نكردن خستگي در فرد مي‌شد و فرمان‌برداري گاو را بيش‌تر مي‌کرد. وقتي دوبيتي گاوگردان تمام مي‌شد، هم دلو پر آب شده بود و هم گاو مي‌دانست بايد حرکت کند.

تالاب گاو خونی: باتلاق گاوخونی یکی از باتلاق‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این باتلاق منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است .

قيمت اين تور: طبیعت گردی فرهنگی با روزانه بین 3 الی 4 ساعت پیاده روی، 280 هزار تومان است که به علاوه 5% ارزش افزوده مبلغ قابل پرداخت به 2,940,000 ریال مي رسد.

2 شب اقامت در خانه محلی به همراه 3وعده صبحانه، 2وعده ناهار،2 وعده شام و میان وعده ها به همراه راهنمای طبیعت گردی، بیمه از جمله خدمات اين تور طبيعت گردي است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره تلفن 66902680 (10 خط) تماس حاصل فرمایید./عب
برچسب ها: بازدید ، سفر ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.