سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

تخریب سالانه یك هزار هكتار از جنگل های استان چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: طبق آمار منابع طبیعی، سالانه یك هزار هكتار از جنگل های استان چهارمحال و بختیاری تخریب می شود كه این خطری جدی برای عرصه های جنگلی استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

علی اصغر عنابستانی، با انتقاد از روش های نگهداری و صیانت از جنگل ها افزود: روند تخریب جنگل ها در استان روبه افزایش است كه مبین این نكته است كه شیوه های مورد استفاده برای صیانت از جنگل ها، مانع از تخریب این سرمایه های ملی نشده است.

وی با تأكید بر تغییر روش های نگهداری جنگل ها، افزود: روش ها و سیاست های صیانت و نگهداری جنگل ها و مراتع نه تنها روند تخریب را متوقف نكرده بلكه باعث كاهش آن نیز نشده است.

استاندار از تخریب 400 هكتار جنگل در منطقه 'موگویی' شهرستان كوهرنگ خبرداد و تصریح كرد: با وجود اینكه مردم این منطقه نسبت به جنگل ها حساس هستند اما چه اتفاقی افتاده كه 400 هكتار جنگل خشك شده و صدای مردم منطقه درنیامده است؟

عنابستانی متذكر شد: به دلیل سیاست های نامناسب نگهداری جنگل، مردم استان با جنگل ها قهر هستند.

وی افزود: روش های نامناسب صیانت از جنگل ها باعث شده تا نوعی سیم خاردار نامرئی برای جلوگیری از ورود مردم و دام ها، اطراف جنگل ها كشید شده است.

استاندار ادامه داد: مردم باید در حفاظت و نگهداری جنگل ها و عرصه های ملی و طبیعی مشاركت داده شوند.

وی مدعی شد: اقتصاد جنگل نشین از جنگل جدا شده و این در حالی است كه طبق ماده سوم قانون حفاظت از جنگل ها باید مردم در صیانت جنگل دخیل باشند اما این ماده قانونی تنها در جنگل های شمال كشور اجرا می شود.

عنابستانی سهم حوزه زاگرس ازجنگل های كشور را چهار پنجم دانست وتصریح كرد: مردم زاگرس نشین باید در صیانت از جنگل ها دخیل باشند ، این تنها راه ارتقاء صیانت از جنگل ها و عبور از شرایطی است كه باعث تخریب این سرمایه های شده است.

وی افزود: در دیگر كشورها نظیر چین مردم سند منافع جنگل دارند كه در آن مشخص شده هر فرد تا چه حدی می تواند از چه تعداد درخت در جنگل بهره ببرد ولی اینجا اجازه ورود مردم یا دام به جنگل داده نمی شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر در این حوزه با عناوین كارشناسانه بر مردم اعمال می شود و كسی نمی تواند با آن مخالفت كند.

هم اكنون 309 هزار هكتار جنگل در چهارمحال و بختیاری وجود دارد كه بخش قابل توجهی از جنگل های زاگرس مركزی را شامل می شود. /س

برچسب ها: تخریب ، جنگل ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
هر چه سریع تر قطع کنندگان را به اشد مجازات محکوم کنید.