سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفت سین بهانه ای برای با هم بودن

تا حالا به مفهوم عمیق زیستن اندیشیده اید؟ این که بزرگترین نعمت "حیات" خود حیات است، شده که در هیاهوی روزانه بخواهید همه چیز را از سر و دوش خود بریزید و تنها لبخندی از سر رضایت بزنید ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، زندگی سرشار از لحظه هایی است که گاه به فراموشی سپرده می شود و گاه در آرشیو ذهن به روشنی حفظ می شود و در این بین سنت ها و آیین ها پیوند عمیقی با زندگی ما دارند و در اصل همین آداب و رسوم و آیین و مراسم هاست که به نوعی ریشه های ما را محکم می کند و پیوند ما را با آینده قوی.
آیینی مثل عید نوروز که نزدیک به آن جشن چهارشنبه سوری و لحظه تحویل سال، دیدی و بازدید، سیزده بدر و آیین و مراسمی از این قبیل داریم.
این که هر مناسبت یا رویداد ریشه در کجا دارد مهم است ولی نگاه و اندیشه ما مهم ترین است، این که از هر رویداد چه برداشت و ضبط نماییم تا بتوانیم درست همین جا، همین لحظه در کنار کسانی که دوستشان داریم و یا نداریم زندگی کنیم و به رشد و آرامششان کمک نماییم.
سنت هایی مثل عید نوروز برچسب قشنگ بودنش را ما می زنیم و ما تعیین می کنیم که به چه میزان این سنت حفظ شود و چه قسمت هایی از آن حفظ شود و یا از خاطره ها محو شود و چه حرفی از آن برای گفتن بماند، باید توجه کرد در روزهای خود چه می کاریم و در نوروزهای خود چه برداشت باید کرد.
مرتضی هنری مدرس دانشگاه افزود: آن چه به نوروز اهمیت می دهد و همه نیاکان ما در همه روزگاران آن را جشن می گرفتند این است، نوروز جشن انسان و بهانه ای نشان دادن انسانیت خود است.
وی تصریح کرد: نوروز جشن همه چیزهایی است که درست داریم و شکوه نوروز در شرایطی رخ می نماید که در زندگی سنتی ایران آنچه دارند و توانسته اند نگه دارند به بهترین وجه سامان دهند و بر سفره نوروزی برای همگان بگذارند یعنی همه در آنچه که دارند با یکدیگر شریک می شوند.
هنری خاطر نشان کرد: یادمان نرود که این سفره باشکوه(هفت سین) هر سینی که می گذاریم، نمادی پرمعناست برای حفظ و انتقال آن به آیندگان بکوشیم و آنچه مطرح است این است توجه به مفهوم مقدس خانواده و حفظ بنیان آن، دید و بازدید و سنت "صله رحم" که در مفاهیم دینی نیز به آن اشاره شده است.
گفتنی است: هفت سین نمادی از آن چیزی است که مردم برای یکسال خود می خواهند و آن در سفره ای می گسترند و مقابل دیدگان خود می گذارند تا فراموش نکنند همچون ماهی قرمز برای زیستن تلاش کنند و سبزه را به نشان سبزینگی و رویش می گیرند و سیب و سرکه و سماق و سمنو و سکه و سنبل و تخم مرغ هر یک به نشان یک چیز می گیرند و در آن از خداوند برکت در مال و زندگی شان را خواهانند.
و آن چه از سفره هفت سین می توان برداشت و می توان گفت این است، آنچه که داریم در طبق اخلاص بگذاریم و باروری در تمام فصول شاد بودن را به بهانه های مختلف تجربه کنیم گاه بر سر سفره هفت سین و گاه سفره ها و خوان ها و جاهای دگر نکند که فردای عید و بعد از جمع شدن این سفره، دستگیری از یکدیگر فراموش شود.
هفت سین بهانه ای است برای دوستی با دیگران و دوست داشتنشان و هفت سین نمادی برای با هم بودن است./ل
برچسب ها: هفت سین ، حیات ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.